Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS (Arkivfoto: Andreas Krog).

SAS: Nye besparelser vil være nødvendige

Når SAS i 2017 efter planen har realiseret samlede besparelser på 2,1 mia. svenske kroner, vil flyselskabet jagte nye besparelser. Det vurderer koncernchef Rickard Gustafson.

Investorer og analytikere tog godt imod et kvartalsresultat på en milliard svenske kroner, da SAS i tirsdags løftede sløret for resultatet af aktiviteterne i finansårets tredje kvartal, der løber fra 1. maj til 31. juli.

Aktiemarkedet reagerede ved at sende kursen op med knapt to procent fra 15,5 til 15,8 på fondsbørsen i Stockholm. Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank var da også godt tilfreds og kunne fastholde sin købs-anbefaling af SAS-aktien.

“SAS fremstår stærkere, end vi har set meget længe. Nettogælden er væk, selskabet er på vej mod overskud i år og investerer stort i det kommercielle tilbud ved at opgradere fly og udvide langdistancenetværket,“ lød det fra Jacob Pedersen.

Men trods det flotte resultat, forventer senioranalytikeren, at konkurrencesituationen bliver intensiveret i takt med, at lavprisflyselskaberne får leveret nye fly i løbet af 2016.

Hos SAS er man også af den opfattelse, at det er nødvendigt konstant at tilpasse omkostningsniveauet.

“Det er vigtigt, at vi i første omgang fastholder fokus på at levere samlede besparelser til en værdi af 2,1 milliarder svenske kroner med fuld effekt i 2017. Men jeg er overbevist om, at luftfartsindustrien fortsat vil udvikle sig og blive mere konkurrencepræget. Det er spillets regler, og vi bliver også nødt til at være konkurrencedygtige efter 2017,“ siger koncernchef Rickard Gustafson fra SAS til CHECK-IN.dk.

Dermed indikerer koncernchefen, at SAS vil jagte nye besparelser efter 2017 for at kunne følge med konkurrenterne.

Holder øje med konkurrenterne
SAS har en af sine tre skandinaviske hovedbaser i Københavns Lufthavn, hvor Ryanair er i gang med en storstilet offensiv trods baselukningen.

På spørgsmålet om, hvorvidt Ryanair-offensiven holder koncernchef Rickard Gustafson vågen om natten, svarer han:

“Vi holder øje med alle vores konkurrenter, lige meget hvad de kalder sig. Vi koncentrerer os primært om at udvikle vores netværk og gøre livet lettere for vores passagerer, og indtil videre ser det ud til at virke. Men vi er udsat for global konkurrence, og vi kommer til at møde konkurrence fra Norwegian, easyJet, Ryanair og mange andre flyselskaber.“

Hos Sydbank er der lidt større panderynker ved udsigten til en større Ryanair-vækst i Københavns Lufthavn.

“Vi er bekymrede for Ryanairs bebudede ekspansion i København over de kommende tre til fem år, selvom den kortsigtede betydning formentlig er begrænset,“ hedder det fra Jacob Pedersen.