SAS: Nye motorveje skader Karup

Efterårets åbninger af flere nye jyske motorvejsetaper har gjort Karup lufthavn mindre interessant som indenrigsdestination for SAS.

Der er som bekendt sjældent noget, der er så godt, at det ikke er skidt for noget. Og sådan er det i det vestjyske. De stadig flere kilometer motorvej fra Herning-området mod Vejle og Aarhus er nemlig med til at trække passagerer væk fra Karup Lufthavn og udhule grundlaget for at lufthavnen får øget antallet af daglige flyvninger til København, sådan som erhvervslivet efterspørger.

I efteråret har transportminister Henrik Dam Kristensen åbnet flere langedeletaper på motorvejsstrækningerne fra Herning mod Vejle og fra Herning mod Aarhus. På Vejle-motorvejen er det nu kun omfartsvejen rundt om Brande samt strækningen fra Ølholm til Vejle Nord der mangler. Og på Herning – Aarhus er stykket fra Bording til Funder vest for Silkeborg åbnet i august. Anlæggelsen af den omstridtedeletape rundt om Silkeborg er endelig gået i gang efter mange års diskussion om linjeføringen.

Motorvejene har blandt andet gjort det nemmere og hurtigere for vestjyderne at komme ned til Karups storebror, Billund Lufthavn. Her er der både forbindelse til København, men også direkte ud i Europa.Og for folk bosiddende mellem Karupog Aarhus er Aarhus Lufthavn i Tirstrup på Djursland i stigende grad blevet en konkurrent til Karup, når turen går til København med indenrigsfly.

”De nye motorveje har været meget positiv for Billund, og har trukket mange passagerer væk fra Karup,” siger Simon Pauck Hansen, der er VP Partners & Intercontinental Network i SAS.

Indskrænkes i januar
Norwegian flyver i dag mellem København og Karup fire gange på hverdage. Det indskrænkes i januar og februar næste år til tre gange om dagen. Det er alt for lidt for det vestjyske erhvervsliv, der før Cimber Sterlings konkurs i maj i år havde syv daglige forbindelser at vælge imellem, når de skulle til møder og konferencer i hovedstaden eller videre ud i verden fra Københavns Lufthavn.

Men vestjyderne skal ikke forvente, at SAS kommer dem til undsætning ved at bede Cimber A/S om at beflyve ruten med et mindre propelfly, sådan som Cimber A/S gør det for SAS på København – Billund.

Og det skyldes ikke kun motorvejenes drænende effekt på lufthavnens passagergrundlag. Det skyldes også sammensætningen af de tilbageværende passagerer fra Karup.

”Hvis en rute som Karup skal være lønsom for os at drive, så kræver det, at der er en vis andel af feedertrafik, som vi kan transportere videre fra København. Og der er langt mindre feedertrafik fra Karup end der er fra Billund. Derfor har vi valgt i samarbejde med Cimber A/S at etablere en rute fra København til Billund og overlade Karup-ruten til Norwegian,” forklarer Simon Pauck Hansen.