SAS Airbus A340-300.

SAS øger atter til New York

Et ekstra langdistancefly i flåden giver SAS mulighed for at øge på ruten fra København til New York. Der øges fra 10 til 11 ugentlige afgange i en 20-ugers periode i sommertrafikprogrammet.

Den nylige “genfødsel“ af SAS har allerede kastet en del rutenyheder af sig og vidner samtidig om et skandinaviske flyselskab, der fremover vil angribe markedet mere aggressivt end hidtil.

Lige før jul kom det frem, at SAS har indlejet et ekstra Airbus A340-300 langdistancefly for at sikre den fornødne luft i trafikprogrammet i sommermånederne næste år. Det ekstra langdistancefly betyder, at SAS i dele af 2013 vil råde over 12 langdistancefly, hvilket allerede nu har givet en positiv effekt i fartplanen.

Således vil SAS i perioden fra den 3. juni til 17. oktober indsætte en ekstra ugentlig aftenafgang på rutenummer SK901 fra København til New York-Newark.

Allerede fra den 1. april vil SAS øge fra syv til 10 ugentlige afgange fra København til New York gennem etableringen af tre ugentlige afgange kl. 18.35 med Airbus A340-fly. I dag flyver SAS syv gange om ugen mellem København og New York med en middagsafgang fra CPH. Den ekstra ugentige afgang bliver på fredage, hvormed SASkommer op på 11 ugentlige afgange til New York i en 20-ugers periode fra begyndelsen af juni til midt i oktober.

Back-up muligheder
På ruten mellem København og San Francisco vil SAS fra den 8. april flyve alle ugens dage med undtagelse af tirsdag.

Med fire ugentlige flyvninger på den sene aftenafgang kl. 23.30 fra Newark til København har SAS samtidig sikret sig muligheden for at ombooke passagerer fra San Francisco via New York i tilfælde af, at der skulle være forsinkelser og tekniske vanskeligheder på San Francisco-flyet. Den sene aftenafgang fra New York gør det nemlig muligt at sende passagerer afsted fra San Francisco til Newark ved 13-tiden og samtidig sikre sig connection til flyet til København.

SAS vil fra sommertrafikprogrammet 2013 betjene fire destinationer i USA, henholdsvis New York, Chicago, Washington og San Francisco. Alle fire destinationer betjenes fra Københavns Lufthavn, mens Stockholm-Arlanda har SAS-forbindelser til New York og Chicago, mens Oslo-Gardermoen må nøjes med en rute til New York.

x

Læs Også

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.