SAS-fly i Aalborg Lufthavn. (Foto: Aalborg Lufthavn/PR)

SAS øger indenrigspriser med 20 procent

SAS har valgt at øge billetpriserne på Danmarks største indenrigsrute fra København til Aalborg med 20 procent. Trofaste pendlere på ruten overvejer fremover at flyve med Norwegian.

Siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj er der kommet færre flyafgange til rådighed på de danske indenrigsruter og således også på Danmarks største indenrigsrute fra København til Aalborg.

Hidtil har det ikke ført til prisstigninger fra flyselskaberne, selvom passagererne på ruterne har oplevet, at der skal betales mere for billetterne. Men det bunder i det faktum, at efterspørgslen på en række afgange er større end den udbudte kapacitet, hvorfor de billigste billetter bliver hurtigere udsolgt end tidligere.

Men fra tirsdag den 13. juni har SAS valgt at hæve billetpriserne på ruten. Således stiger den billigste returbillet fra 972 kroner til 1.172 kroner inklusive salgstillæg. Det svarer til en øgning på over 20 procent.

Det er noget højere end den tilsvarende pris hos Norwegian, der i øjeblikket har 678 kroner som billigste returbillet mellem København og Aalborg.

En af de faste pendlere på ruten er Saddiq Qazi, der samtidig er SAS EuroBonus guldmedlem. Han siger til CHECK-IN.dk:

“Basisprisen hos SASer ved at nærme sig det dobbelte af Norweigians. Oven i købet ledsages det af færre flyvninger her i sommerperioden.Med den billetpris er man ved at kaste deeventuelt vundne Cimber-kunder i armene på Norwegian.“

Bekræfter prisstigning
Hos SAS bekræfter man, at priserne er hævet med virkning fra den 12. juni. Men det er en generel prisstigning, der ikke kun vedrører de danske indenrigsruter, men samtlige korte ruter i selskabets netværk.

”Det er en generel prisstigning. Vi ser, at der er en pæn efterspørgsel i markedet. Det har ikke noget med dansk indenrigs eller Cimber-konkursen at gøre, og vi er af den opfattelse, at priserne generelt er for lave,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.

Han understreger, at branchen i det hele taget har det svært, hvorfor det har været nødvendigt for SAS at skære i omkostningerne samtidig med at priserne hæves, for at kunne sikre lønsom drift og et attraktivt produkt på lang sigt.

Norwegian tøver
Hos Norwegian har man ikke på nuværende tidspunkt konkrete planer om at øge priserne på indenrigsruten til Aalborg.

“Vi følger markedet, og priserne dikteres af udbud og efterspørgsel,“er den relativt korte kommentar, der kan lokkes ud afNorwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen. Norwegian vil angiveligt benytte lejligheden til at revurdere selskabets priser til Aalborg i forlængelse af udmeldingen af SAS.

Norwegian tilbyder i øjeblikket 40 ugentlige afgange ihver retningpå København-Aalborg ruten. Der anvendes Boeing 737-800 fly med plads til 186 passagerer. Samlet set er den ugentlige udbudte kapacitet således på 14.880 flysæder.

SAS tilbyder i øjeblikket 48 ugentlige afgange i hver retning mellem København ogAalborg, hvilket svarer til op imod 11.000 udbudte flysæder per uge. SAS anvender primært fly af typen CRJ900 med 88 sæder, men supplerer på en række afgange med større fly.