Bombardier CRJ900-fly fra SAS i Aarhus Lufthavn (Foto: Aarhus Airport)

SAS-offensiv i Aarhus var ni måneder undervejs

Dialogen om det nye strategiske samarbejde mellem Aarhus Lufthavn og SAS startede ved et kaffemøde i december sidste år.

Torsdag den 31. august havnede en pressemeddelelse fra Aarhus Lufthavn i indbakken på redaktioner i hele Danmark. Den østjyske lufthavn kunne annoncere et omfattende strategisk samarbejde med SAS med “et stort antal” internationale flyruter, flere indenrigsafgange og en forventet udvidelse af trafikken på 50 procent.

Den 5. oktober kunne lufthavnen ved et fælles pressemøde med SAS afsløre omfanget af satsningen, hvor det skandinaviske flyselskab vil investere et trecifret millionbeløb i en øget betjening af den østjyske lufthavn. Det blev til nye helårsruter fra Aarhus Lufthavn til Oslo, Stockholm, München samt fritidsruter til Málaga, Palma de Mallorca og Split.

De nye ruter er dog ikke kommet til ved en tilfældighed. Det er resultatet af en langstrakt dialog mellem lufthavnens ruteudvklingsansvarlige på den ene side og netværks- og ruteafdelingen hos SAS i Stockholm på den anden side. Det afslørede britiske David Surley, Head of Airline Relations hos Aarhus Lufthavn, ved et møde i sidste uge for de største rejseaktive virksomheder i Vestdanmark.

Projekt Aarhus blev officielt
SAS og Aarhus Lufthavn har siden 1946 og gennem tiden haft en fast og regelmæssig dialog uden at det har ført mere med sig end indenrigsruten til København samt sporadisk enkelte udenrigsruter gennem tiden.

Men i december sidste år havde lufthavnen fået indsamlet og struktureret et omfattende datamateriale om rejsevanerne for en række store virksomheder i Aarhus-regionen og valgte at indlede en mere intensiv dialog med SAS. Det blev i de første måneder til et par kaffemøder i lufthavnslounges og i første omgang en del e-mails frem og tilbage.

I løbet af februar og marts blev der afholdt flere kaffemøder, men møderne var nu rykket til SAS-hovedkontoret i Stokholm, og i løbet af april og maj gennemførte SAS en dybtgående analyse af markedet hjulpet på vej af tilgængelige data fra Aarhus Lufthavn. Fra begyndelsen af juni og hen over sommeren blev “Projekt Aarhus” officielt igangsat i SAS, hvor der blev kigget på flykapacitet og aktuelle rutemuligheder.

Efter offentliggørelsen af det overordnede samarbejdet i slutningen af august, blev september måned brugt på at finpudse tidtabellen, ansøge om slots (start- og landingstilladelser, red.) samt forberede PR- og markedsføringsarbejdet.

Slutfacit blev ét Bombardier CRJ900-fly stationeret i Aarhus Lufthavn til at flyve Oslo, Stockholm og München, ATR72-fly fra estiske Regional Jet til de ekstra indenrigsafgange, Airbus A320-200neo fra det irske datterselskab Scandinavian Airlines Ireland til at betjene Malaga-ruten samt A319/A320/A321´ere fra basen i København til at flyve leisure-ruterne til Palma de Mallorca og Split.

Hele Jyllands lufthavn
Det primære fokus for Aarhus Lufthavn er markedsområdet i kommunerne i Aarhus. Randers, Favrskov samt de to Djurslands-kommuner, men Aarhus Lufthavn må også have hjælp fra det meste af Jylland, når passagergrundlaget for den østjyske lufthavn skal udregnes. I præsentationen til flyselskaberne markedføres Greater Aarhus Metropolitan Area som et område med 1,38 millioner indbyggere og det femtestørste byområde i Norden kun overgået af København, Stockholm, Oslo og Helsinki samt foran både Gøteborg og Malmø.

Ifølge Aarhus Lufthavn er befolkningsgrundlaget for den særligt definerede Aarhus-region 40 procent større end det tilsvarende grundlag i Gøteborg og ligeså stort som Bergen, Stavanger, Trondheim og hele Island tilsammen.

Greater Aarhus Metropolitian Area – som også kaldes East Jutland Metropolitan Area – er dog meget mere end bysamfundet Aarhus. Det omfatter rent faktisk samlet 19 kommuner i Business Region Aarhus og i Trekantsområdet inklusiv Middelfart på den vestlige del af Fyn.

I lufthavnens ruteudviklingsarbejde benytter man derfor befolkningsunderlaget i følgende kommuner (rangeret efter størrelse, red.) som løftestang til nye ruter: Aarhus, Vejle, Randers, Viborg, Kolding, Silkeborg, Horsens, Skanderborg, Haderslev, Fredericia, Favrskov, Hedensted, Vejen, Syddjurs, Norddjurs, Middelfart, Billund, Odder og Samsø.

 

Relaterede artikler:

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn

Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn: Vi har åremålsaftale med SAS

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

x

Læs Også

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.