SAS er utilfreds med den støtte, den norske regering vil give flyselskaberne. (Foto: Espen Solli)

SAS og Norwegian får nordisk baghjul

Finnair og Widerøe var langt bedre til at ankomme til tiden i juni end SAS og Norwegian.

Mange af deres flyvninger foregik under de samme geografiske himmelstrøg. Alligevel kom Widerøe og Finnairs fly langt oftere frem til tiden i juni end flyene fra SAS og Norwegian. Det viser den månedlige opgørelse fra Flightstats, som har lavet en forretning ud af at måle punktligheden hos flyselskaber over hele verden.

SAS’ tidligere datterselskab, det norske regionalflyselskab Widerøe, kunne i juni kalde sig Europas næstmest punktlige flyselskab. 93,46 procent af selskabets 10.927 flyvninger ankom nemlig til lufthavnens gates inden for de 15 minutter efter planlagt ankomsttidspunkt, som Flightstats definerer som at ankomme rettidigt. Kun Iberias datterselskab Iberia Express gjorde det marginalt bedre. Her ankom 93,52 procent af flyene til tiden.

Kigge misundeligt
Hos Finnair ankom 91,43 procent af selskabets 3.686 flyvninger til tiden. Det indbragte selskabets en fjerdeplads på Flightstats liste over Europas punktligste flyselskaber.

Hos SAS og Norwegian må man nøjes med at kigge misundelige på konkurrenternes tal for juni. For hos SAS ankom 85,84 procent af alle fly inden for 15 minutter. Og hos Norwegian var det 83,80 procent.