SAS vendte i 2015 tilbage til Riga Airport efter syv års fravær. (Foto: Riga Airport)

SAS opsiger codeshare med airBaltic

SAS har opsagt codeshare-samarbejdet med airBaltic, som man tidligere var medejer af. Nu konkurrerer de to flyselskaber vingespids mod vingespids.

Frem til 2009 var airBaltic en del af SAS-Gruppen, men efter at SAS frasolgte sin ejerandel i det lettiske flyselskab, konkurrerer de to flyselskaber i stigende grad mod hinanden.

I dag betragter SAS hele Skandinavien som sit primære hjemmemarked, men Finland, Baltikum samt dele af Polen og Nordtyskland ligger geografisk og markedsmæssigt godt for SAS. Derfor har SAS også en klar interesse i at sikre trafikken til og fra disse markeder.

SAS åbner i slutningen af marts en ny rute fra København til Riga, og denne vil blive fløjet i direkte konkurrence med airBaltic. Her vil SAS flyve to gange dagligt med 90 sæders Bombardier CRJ900-fly opereret af Cimber, der er ejet af irske CityJet. Air Baltic flyver tre gange dagligt med de store 102 sæders Boeing 737-500 fly på morgenafgangen, mens Bombardier Dash-8-Q400 flyene, der har plads til 76 passagerer, betjener de to øvrige afgange.

Åbningen af den nye rute betyder samtidig, at SAS opsiger codeshare-aftalen med airBaltic på ruterne til Riga fra København og Oslo. Tidligere har SAS også opsagt codeshare-aftalen fra Stockholm.

“Vi kommer selv til at flyve mere til Riga nu. Vi åbner en rute til Riga fra København, og vi flyver også allerede til Riga fra Stockholm. Derfor har vi opsagt codeshare-samarbejdet med airBaltic,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ændret konkurrencesituation
Konkurrencesituationen ændrede sig markant mellem SAS og airBaltic, da SAS i foråret 2015 vendte tilbage på ruten fra Stockholm til Riga efter i syv år at have haft et tæt samarbejde med det lettiske flyselskab. SAS opsagde dengang codeshare-samarbejdet på ruten og indsatte et ATR72-600 fly fra Jet Time, der skulle flyve tre gange dagligt.

AirBaltic svarede igen med at etablere ruter fra Tallinn og Vilnius til Stockholm, men her har letterne sidenhen trukket det korteste strå, og har måttet overlade markedet til SAS.

I dag flyver airBaltic fire gange dagligt mellem Riga og Stockholm-Arlanda, og selskabet har opgivet den femte daglige afgang, der tidligere blev opereret til den centrale Bromma-lufthavn.

AirBaltic har for kort tid siden engageret en finansiel rådgivningsvirksomhed, der skal finde en strategisk investor til at overtage den lettiske stats aktiepost i selskabet. AirBaltic peger selv på de tre store europæiske luftfartskoncerner samt SAS og LOT som de mest oplagt partnere, mens Abu-Dhabi baserede Etihad Airways også nævnes som en mulighed.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic har SAS i kikkerten til aktiesalg

15 nye SAS-ruter fra Skandinavien

AirBaltic vil udfordre Estonian og SAS

SAS vender tilbage til Riga

AirBaltic vil være pan-baltisk flyselskab

x

Læs Også

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.

SAS risikerer bøde for dårlig hjemmeside

De norske myndigheder truer nu SAS med bøder, hvis ikke selskabets udskældte hjemmeside snart bliver nemmere for blandt andre svagtseende at bruge.