Boeing 737-800 fra Egyptair i Star Alliance-bemaling. (Foto Kok Vermeulen | Creative Commons 2.0)

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

Mange flyselskaber benytter sig af codeshare-aftaler til at komplementere rutenettet på geografiske områder i verden, hvor de ikke selv har mulighed for at flyve som følge af markedsmæssige eller kapacitetsmæssige forhold.

Sådan er det også med ruten til den egyptiske hovedstad Cairo, hvor SAS i mange år har benyttet sig af et codeshare-samarbejde med Egyptair, der er en af partnerne i den globale Star Alliance.

Det betyder, at SAS fire gange om ugen optræder som markedsføringspartner på SK6127/SK6128 mellem København og Cairo på fly opereret af Egyptair med selskabets Boeing 737-800.

Den aftale står nu foran ophør, da SAS netop har opsagt aftalen til udløb den 25. marts i år, når sommertrafikprogammet træder i kraft. Årsagen til afslutningen af det mangeårige samarbejde vil SAS ikke komme nærmere ind på.

“Vi ser løbende på vores codeshare-samarbejder i forhold til strategier og prioriteringer. Vi har afsluttet codeshare-aftalen, men vi har stadig interlinesamarbejde med Egyptair,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

SAS-passagerer skal med Lufthansa
Med opsigelsen af codeshare-aftalen må SAS se sig om efter andre muligheder for at få sine passagerer til Cairo. Valget er faldet på Lufthansa, der også er et Star Alliance-selskab.

Fra den 25. marts vil SAS-passagerer til Cairo blive tilbudt at rejse med Lufthansa via Frankfurt på rutenummer SK3783/SK3784. For passagerer, der allerede er booket med SAS-rutenummer på flyvningerne mellem København og Cairo, vil det også være muligt at ombooke til Egyptair, således at egyptiske flyselskab, står for salget af billetten.

I dag flyver Egyptair fire gange om ugen (mandag, fredag, lørdag og søndag, red.) mellem København og Cairo. Der benyttes fly af typen Boeing 737-800, der har plads til 146 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Ny Cairo-lufthavn åbner i sommeren 2018

SAS opsiger aftale med afrikansk Star Alliance-selskab

EgyptAir udvider med 25 procent i København

 

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.