SAS: Oslo er Skandinaviens værste lufthavn

Servicen i lufthavnene i København og Stockholm Arlanda er langt bedre end i Oslo’s Gardermoen lufthavn. Det mener SAS, der kritiserer Oslo for at fokusere for meget på butikker.

SAS langer i usædvanligt hårde vendinger ud efter Oslo’s Gardermoen lufthavn og den statslige ejer Avinor. SAS kalder lufthavnen for Skandinaviens værste.

– Vi har altid haft et glimrende forhold til Oslo, som har medvirkende til, at SAS er blevet et af ​​verdens mest punktlige flyselskaber. Men i dag er Gardermoen den værste lufthavn i Skandinavien. Vi får bedre service i både Stockholm og København, siger SAS’ norske pressechef, Knut Morten Johansen til den norske avis Aftenposten.

Den barske kritik fra lufthavnens største kunde kommer efter en kaotisk sommer i Oslo Gardermoen med blandt andet strejker blandt sikkerhedspersonalet og stor mangel på flyveledere, både i lufthavnens kontroltårn og i den overordnede norske flyvekontrol.

SAS mener, at Avinor fokuserer for meget på at tjene penge i lufthavnens butikker og for lidt på egentlig lufthavnsdrift.

”Vi anerkender Avinors ret til at beskytte deres indtjening, men den kommercielle fokus bør ikke tage over. Vi føler, at dette sker i dag, hvilket har ført til forsinkelser, aflysninger og økonomisk pres på os, siger Knut Morten Johansen.

SAS betaler hvert år omkring to mia. kroner til Avinor for at bruge Gardermoen.

Blandt de mest effektive
Chef for OSL, Nic Nilsen, afviser kritik fra SAS og NHO Aviation.
Lufthavnsdirektør i Oslo Gardermoen, Nic Nilsen, afviser kritikken fra SAS.

”Vi har et stærkt fokus på at sikre betingelser, der giver luftfartsselskaberne den bedst mulige trafikafvikling. Vi er blandt de mest effektive lufthavne i Europa,” siger Nic Nilsen til Aftenposten.

Han kommer dog med en lille indrømmelse.

”Vi anerkender, at der fra tid til anden kan opstå kapacitetsproblemer, men dette kan vi løse, siger Nilsen, der fra næste år ansætter mere sikkerhedspersonale i lufthavnen.

Han understreger, at det er vigtigt, at Oslo Gardermoen leverer overskud, fordi det går til at finansiere en lang række andre norske lufthavne, som giver underskud, men som også er centrale for Norges infrastruktur.

For omkring 4 – 5 år siden var det Københavns Lufthavn, som SAS igen og igen kritiserede offentligt i hårde vendinger. Flyselskabet gik så langt at skrive breve til Folketingets trafikudvalg med harsk kritik af lufthavnen. Sidenhen er forholdet mellem lufthavnen og dets suverænt største kunde blevet forbedret kraftigt.