Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS (Foto: SAS AB)

SAS overvejer ny flytype til langdistanceruter

En ny flytype til SAS kan skabe grundlag for nye langdistanceruter samt flere frekvenser på eksisterende ruter, afslører koncernchef Rickard Gustafson.

SAS har i dag 16 langdistancefly, der betjener syv destinationer i Nordamerika og fire i Asien. Men i fremtiden er der gode muligheder for, at der kommer flere fjerne destinationer på rutekortet.

Der er nemlig stadig overvejelser i gang hos SAS om at anskaffe sig det nye langrækkende A321-200LR, der i givet fald vil kunne indsættes på ruter til destinationer, som SAS ikke betjener i dag. Herudover kan de bruges til at etablere nye point-to-point ruter til eksisterende destinationer i rutenetværket samt til at øge frekvenserne på eksisterende ruter, så der bliver en mere heldækkende betjening året rundt..

Det fortalte koncernchef Rickard Gustafson, da han onsdag var gæstetaler ved årsmødet i Brancheorganisationen Dansk Luftfart.

“Denne nye flytype vil kunne give os adgang til nye markeder,” forklarer Rickard Gustafson, der dog samtidig understreger, at der endnu ikke er truffet beslutning om at anskaffe A321LR, men at flytypen er “meget interessant.”

Kan bytte A320neo til A321LR
Selvom der endnu ikke er taget en endelig beslutning om, hvorvidt A321LR skal indgå i fremtidens SAS-flåde, så har SAS dog allerede sikret sig muligheden.

Da SAS i april offentliggjorde en  ordre på 35 Airbus A320neo hos Airbus med option på yderligere fem fly suppleret af en leasingaftale på 15 fly, bekræftede SAS, at A321LR er i spil.

“Vi har i orden til Airbus fleksibilitet til at bytte fra A320neo til A321LR, men jeg kan ikke bekræfte, at det gælder for samtlige fly i ordren. Hovedformålet med leverancen er at tage levering af A320neo, men vi kan bytte til A321LR,” sagde Björn Tibell, chef for investor relations i SAS, dengang til CHECK-IN.dk.

Nye destinationer inden for rækkevidde
Rickard Gustafson løftede ved onsdagens møde i København sløret for, at A321LR eventuelt skal indsættes på de såkaldte “low density” langdistanceruter. Det vil sige ruter med mindre trafikstrømme, hvor de traditionelle langdistancefly vil være for store. På et rutekort havde SAS valgt eksempler på destinationer i Nordamerika, Mellemøsten og dele af Afrika og Asien, som er inden for rækkevidden af A321LR.

I USA er der tale om New York, Boston, Washington samt Montreal og Toronto i Canada, mens amerikanske destinationer som Minneapolis og Chicago ligger lige på grænsen af den maksimale rækkevidde. I Mellemøsten og Afrika bliver der nævnt destinationer som Sal på De Kapverdiske Øer samt Addis Abeba i Etiopien og Entebbe i Uganda. Herudover præsenteres Teheran og Dubai også på rutekortet.

I Asien vil det eksempelvis være muligt at flyve til Islamabad og Lahore i Pakistan samt Delhi og Mumbai i Indien.

SAS vil i de kommende år udfase A340-flyene i takt med, at de otte nye A350-900 leveres fra 2019 og fremad. Allerede næste år forsvinder en A340-300 fra SAS-flåden, idet SAS i april bestilte en ekstra A330-300E.

 

Relaterede artikler:

SAS: Vi kan erstatte A320neo med A321LR

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS overvejer langtrækkende A321-fly