Eivind Roald. (Foto: SAS)

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS er i gang med, hvad selskabet kalder den største interkontinentale ekspansion i selskabets mere end 70-årige historie. Nye ruter er i løbet af det seneste halvandet års tid blevet etableret til Hong Kong, Los Angeles, Boston og Miami, og SAS er klar til at sætte yderligere fart på ekspansionen på de oversøiske destinationer.

Det bliver dog ikke med de traditionelle langdistancefly, henholdsvis A330-300 og A340-300, der benyttes på de nuværende langdistanceruter med undtagelse af Boston-ruten, der opereres af PrivatAir med et specialbygget Boeing 737-fly.

I stedet overvejer SAS at gå i fodsporene på Norwegian og anskaffe nogle af de nye langtrækkende mellemdistancefly, som kan flyve nonstop fra Skandinavien til USA´s østkyst eller direkte fra Skandinavien til eksempelvis Indien og andre destinationer på det indiske subkontinent. Det afslører kommerciel direktør Eivind Roald fra SAS i et interview med USA Today.

“Vi ser en mulighed for at etablere flere direkte flyvninger fra Skandinavien til USA´s østkyst samt fra Skandinavien til Indien og Iran,” siger Eivind Roald til USA Today.

MAX eller A321LR
Ekspansionen kræver dog, at SAS har den rette flytype til rådighed. Det skandinaviske flyselskab er i gang med at tage levering af 30 nye Airbus A320neo-fly, og de første seks fly er allerede leveret, mens yderligere tre fly er på vej i de kommende måneder. Samtlige 30 fly forventes at være leveret inden udgangen af 2019.

SAS har tidligere flirtet med tanken om at konvertere nogle af A320neo-flyene til de nye langtrækkende A321LR, der har en maksimal rækkevidde på op imod 4.000 nautical miles, hvilket svarer til 7.400 kilometer. Den nye flytype rammer markedet i 2019, og Norwegian har allerede konverteret 30 af 100 A320neo fly til A321LR.

Men nu afslører Eivind Roald, at Boeing 737MAX også er inde i billedet til den omtalte ekspansion til de omtalte interkontinentale destinationer.

“SAS kigger på en ny ordre til flåden af mellemdistancefly og overvejer Boeing 737MAX eller den langrækkende A321 fra Airbus,” siger Eivind Roald til det amerikanske medie.

Ifølge SAS-direktøren vil de nye fly kunne leveres omkring 2020 afhængigt af, hvornår ordren bliver afgivet. På et bestyrelsesmøde i SAS i juni måned ventes bestyrelsen at godkende den nye strategiplan In-Shape med dertilhørende forslag til refinansiering samt en ny investeringsplan. Allerede her kan det være muligt, at SAS tager stilling til anskaffelse af nye mellemdistancefly.

Vil kopiere Norwegian
Med de nye planer vil SAS tilsyneladende kopiere Norwegian, der er i gang med en ekspansion til USA´s østkyst med de nye Boeing 737MAX, og det irsk-norske lavprisflyselskab har også planer om at etablere ruter fra Skandinavien til Pakistan og Indien, når tilladelserne er på plads, og flere 737MAX´ere og de nye A321-fly er på vej ind i flåden.

SAS vil dog ikke lade sig inspirere af Norwegians model med at etablere baser udenfor Skandinavien og derfra flyve til destinationer i andre lande.

“Vi vil ikke kopiere Norweigan, der eksempelvis flyver fra Paris til USA eller fra London til Barcelona. Det er ikke den vej, vi vil gå,” lyder det fra SAS-direktøren.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer større fly på Boston-rute

SAS overvejer langtrækkende A321-fly

SAS har succes med nye langdistanceruter

SAS er tavs om Iran-rute

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Iransk passagerfly er styrtet ned

Et ATR 72-500-fly med 60 passagerer, fire besætningsmedlemmer og to sikkerhedsfolk ombord er styrtet ned i det sydvestlige Iran.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.