Folkeflyet fra SAS i Bornholms Lufthavn den 17. juni 2016. (Foto: PS Communication)

SAS overvejer ruteflyvning til Bornholm

SAS er i gang med at undersøge grundlaget for en permanent indenrigsrute til Bornholm og vil vurdere interessen på baggrund af flyvningerne til Folkemødet.

Det er mange år siden, at der har været SAS-fly på Bornholm i fast rutedrift. SAS overtog i efteråret 1950 ruteflyvningen fra København til Bornholm fra daværende DDL og fløj uafbrudt frem til efteråret 1982.

I forbindelse med Folkemødet 2019 vender SAS kortvarigt tilbage til klippeøen i Østersøen. Fra den 12. til 16. juni vil SAS gennemføre i alt 36 flyvninger til og fra Bornholm. Der flyves med 174-sæders Airbus A320-200neo, hvormed der vil blive udbudt 6.264 sæder, hvilket svarer til 2,5 procent af årligt 250.000 rejsende på ruten.

Men SAS har tilsyneladende også overvejelser om permanent beflyvning af Danmarks næststørste indenrigsrute, som Danish Air Transport (DAT) overtog i maj 2012 efter konkursen i Cimber Sterling. Det fremgår blandt andet af en særlig”Perspektiv”-program på TV2 Bornholm.

“Vi ser Bornholm som en meget interessant destination. Vi skal flyve til Bornholm til og fra Folkemødet, og så kommer vi til at opleve, om der også er interesse for at flyve med os på andre tidspunkter,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Erfaringer fra rute til Færøerne
Kilder i branchen fortæller, at SAS arbejder med en business case, hvor der skal flyves tre gange dagligt fra København til Bornholm. Denne information har SAS dog ikke ønsket at bekræfte.

SAS har dog aktuelle erfaringer med at betjene en rute til et øsamfund i rigsfællesskabet. I foråret 2017 etablerede SAS nemlig en rute fra København til Færøerne og tilførte dermed konkurrence til Atlantic Airways, der siden 2004 har været alene på ruten.

“På Fæørerne har der været plads til to selskaber. Hele luftfartsbranchen er ekstremt konkurrencefyldt, og vi har mange forskellige konkurrenter, så vi er vant til at agere i et sådan marked,” lyder det fra pressechefen.

At der ifølge SAS er plads til to selskaber på eksempelvis ruten til Færøerne, hænger sammen med, at SAS som netværksselskab kan udvide markedsområdet.

“Vi er et stort selskab, som der kan flyve vores kunder ind fra mange destinationer som for eksempel USA og Kina og via vores netværk fra andre destinationer i Asien og Australien. Det gør vi også på ruten til Færøerne. På Færøerne har der været plads til to selskaber, så det kan der også være på Bornholm. Hele luftfartsbranchen er meget konkurrencefyldt, så vi er vant til at agere i et sådant marked.”

Bornholmerne er delte
Umiddelbart er der delte meninger om, hvorvidt konkurrence vil være sundt for Bornholmerflyet, eller om bornholmerne i dag skal være tilfredse med, hvad de har.

“Dejligt med konkurrence, så mangler vi det bare på færgesejladsen,” skriver René Nordin Bloch på TV 2 Bornholms Facebook-side, og Susanne Rathke tilslutter sig dette synspunkt: “Syntes det er fint med konkurrent.”

Anderledes ser Jytte B.L. Therkelsen på det. “Det synes jeg er trist – nu har vi DAT – privat initativ, hvorfor skal SAS på blande sig i det. De vil kun skumme fløden. DAT er der for os hele året.” Hun bakkes op af Brian Haubjerg Mortensen, der skriver: “Hvis DAT selv kan klare opgaven, så bør SAS holde sig væk. DAT er på ruten hele året.”

Winni Grosbøll, der er socialdemokratisk borgmester i Bornholms Regionskommune kan huske situationen fra tidligere, hvor DAT og Cimber konkurrerede om passagererne.

“Der er ikke noget, der indikerer, at en priskrig mellem to flyselskaber på vores rute er godt for Bornholm. Når et af selskaberne trækker sig giver det uregelmæssighed, usikkerhed og højere priser. Det har vi ikke brug for på Bornholm,” siger regionsborgmesteren til TV 2 Bornholm.

 

Relaterede artikler:

Folkemødet bytter DAT ud med SAS

DAT: SAS-entré på Bornholm får konsekvenser for ruten

SAS planlægger luftbro til Bornholm