Foto: SAS AB

SAS-piloter bekymret for varemærket

Brugen af underleverandører fra Irland, Estland, Storbritannien og Spanien kan skade SAS-varemærket, lyder det fra de skandinaviske SAS-piloter.

Mange fritidsrejsende, der ikke er hyppige gæster hos SAS, har sikkert fået sig en overraskelse, da de skulle flyve med det skandinaviske flyselskab i løbet af sommeren.

Dette var tilfældet for Kjeld Hansen, der i et Facebook-opslag til SAS skrev følgende: “Overrasket. Med SAS´ nye rute fra Aarhus til Nice. Alt står på spansk. Meget forsinket både ud og hjem. Ligner ikke SAS. Måske det er et andet selskab, der flyver ruten, og SAS bare ligger navn til.”

Med opslaget følger et foto fra lufthavnen af et Bombardier CRJ1000-fly fra spanske Air Nostrum. To af disse fly med besætninger er beskæftiget for SAS i øjeblikket, ligesom det også er tilfældet med flere end 40 fly fra CityJet, Flybe, Nordica/Regional Jet samt Scandinavian Airlines Ireland (SAIL).

Påtale af skade på SAS-varemærke
Flere af selskaberne har haft svært ved at levere den rette kvalitet, hvilket SAS også er opmærksom på. Det har også været en af årsagerne til sommerens mange forsinkelser og aflysninger.

Dette er for nylig blevet påtalt over for selskabet af SAS Pilot Group, der er et fællesskandinavisk samarbejde for de fire store pilotforeninger i SAS fra Norge, Sverige og Danmark. SAS Pilot Group mener, at SAS´ varemærke lider skade som følge af det piloterne kalder, “dårlig standard hos wetlease-operatører.”

“Det bekymrer os meget. Vi var i tvivl om, at det er den rigtige vej at gå med vores varemærke. Men har glemt eller undladt at tage højde for, at der er mangel på piloter,” sige René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, til CHECK-IN.dk.

Lavtlønspiloter hos SAS-datterselskab
Mangel på piloter har været særlig udtalt hos CityJet, der opererer fra baser i blandt andet København og Stockholm samt hos SAS-datterselskabet SAIL, der har base i London Heathrow Airport.

“Hvis man søger ansættelse i easyJet tjener man som kaptajn 40 procent mere end i SAIL. I London-området er der kun en operatør, der lønner dårligere end SAIL,” forklarer den danske pilotformand, der selv flyver Airbus A320 for SAS.

Mange hævder, at logikken bag pilotmanglen hænger sammen med, at piloterne generelt søger mod de selskaber, der tilbyder de bedste vilkår. Dermed må de mindst rutinerede piloter tage til takke med de selskaber, der har mindre attraktive vilkår. 

Det er dog ikke en præmis, som Dansk Pilotforening vil anerkende.

“Man kan ikke sætte det så simpelt op. Der kan være forskellige bevæggrunde for, at piloterne arbejder, hvor de gør. Men vi må sætte vores lid til, at når man rekrutterer piloter, så skal man sikre sig, at de opfylder samtlige krav, der bliver stillet,” siger René Arpe.

Ønsker danske piloter til SAIL
Dansk Pilotforening ser samtidig gerne, at danske SAS-piloter fra “Core SAS” kan få tilbudt ansættelse hos SAIL.

“Det kunne være en løsning af flytte Core-SAS styrmænd til SAIL som kaptajner. De skal i dag tage orlov fra SAS og søge om ansættelse i SAIL på lige fod med andre Vi kunne godt tænke os, at de får en fortrinsret, som man kan tilbyde til senior-styrmænd i Core SAS. Det ville være en win-win for alle parter, da man så skal ansætte flere piloter i Core SAS,” mener DPF-formanden.

Hvor stor interessen i givet fald vil være blandt de danske piloter, kan René Arpe dog ikke sige noget om.

“Vi har folk, der bor i Jylland, og om de skal pendle til København eller London-Heathrow har ingen betydning.”

 

Relaterede artikler:

Fagforeninger: SAS-piloter presses maksimalt

Norsk medie: Kaotiske forhold i SAS Irland

Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet

SAS: Vi skal have mere stabil kvalitet fra CityJet

CityJet-aflysninger på SAS-ruter fortsætter