SAS-piloter (Arkivfoto)

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

En delegation fra de skandinaviske pilotforeninger har været på besøg i den britiske hovedstad for at drøfte SAS´ planer om at åbne baser i London og Málaga.

Repræsentanter fra de skandinaviske SAS-pilotforeninger har i sidste uge været til møde i London hos British Airline Pilots Association (BALPA). Mødet var afledt af beslutningen fra SAS om at etablere produktionsselskabet Scandinavian Airlines Ireland Limited med hjemsted i Dublin. Selskabet skal operere flyvninger på vegne af SAS fra Heathrow senere på året samt fra Málaga næste sommer.

Det betyder, at ni Airbus A320-200neo skal flyttes fra SAS-basen i Stockholm til den britiske og spanske base, hvilket de skandinaviske pilotforeninger følger med stor interesse. SAS har nemlig flere gange tilkendegivet, at det irske produktionsselskab og de to nye udenlandske baser er en nødvendighed for at få andel i den vækst i fritidsrejsemarkedet, der opleves i disse år. De lokale pilotoverenskomster i Storbritannien er nemlig billigere end de tilsvarende i Skandinavien.

“Der er blevet etableret en stærk alliance mellem fagforeningerne med opbakning fra European Cockpit Association (ECA, red.), hvilket skal bidrage til at sikre, at de britiske og spanske piloter bliver organiseret,” lyder den officielle erklæring fra mødet.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra René Arpe, der er formand for Dansk Pilotforening (DPF, red.) og i hvilken egenskab, at han deltog i mødet i den britiske hovedstad i sidste uge. Pilotformanden har dog ikke reageret på vores henvendelser.

Vil beskytte skandinaviske overenskomster
De skandinaviske pilotforeninger ønsker naturligvis at sikre, at SAS ikke får held med at undergrave de skandinaviske overenskomster og at det ikke bliver muligt at øge produktionen på den irske driftslicens på bekostning af pilotjobs på de skandinaviske baser.

Dansk Pilotforening ønsker således at beskytte en dansk overenskomst, hvor den månedlige startløn for en kaptajn er på 60.611 kroner med et slutniveau på 91.372 kroner om måneden. En first officer starter på 36.949 kroner, hvis han/hun har typerating til den aktuelle flytype samt 1.500 timer eller derover i logbogen. Slutlønnen vil her udgøre 75.636 kroner om måneden.

Oveni disse grundlønninger kommer diæter på mellem 3.000 og 6.000 kroner per måned samt en attraktiv pensionspakke samt adgang til fordele ved staff travel.

SAS tilbyder typisk en vagtplan med fem dages arbejde efterfulgt af fire dage fri, ligesom piloterne har ret til seks ugers betalt ferie.

 

Relaterede artikler:

SAS sætter navn på nye baser

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

FPU: SAS kan forvente modstand fra fagforeninger

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.