SAS reducerer kapaciteten til Washington

I sommerfartplanen 2011 reducerer SAS den udbudte sædekapacitet til Washington med lidt mere end 10.000 flysæder. Til gengæld står konkurrenten Icelandair klar til at tage over med fire ugentlige afgange og 24.000 sæder til salg.

SAS kunne for nylig annoncere en kommende satsning i langdistancetrafikken. Fra den 27. marts 2011 vil selskabet flyve dagligt fra Oslo til New York-Newark med en Airbus A330-300. Herudover vil selskabet fra vinterfartplanen 2011/12 flyve direkte fra København til Shanghai.

Flere interkontinentale ruter er formentlig under forberedelse, bl.a. en rute til Delhi og San Francisco.

Men puslespillet kan nogle gange være svært at få til at gå op. Således betyder flyændringer i sommerfartplanen, at SAS reducerer den udbudte kapacitet på ruten København-Washington med samlet 10.640 sæder.

Det skyldes, at SAS indsætter et Airbus A340-300 fly med 245 sæder på ruten. Hidtil har ruten været opereret med et 264-sæders Airbus A330-300 fly. Der
bliver således 19 færre sæder pr. afgang, hvilket løber op i mere end 10.000 i løbet af sommerfartplanens levetid – svarende til en kapacitetsnedgang på 7 %.

Det er økonomiklassesæderne, der bliver færre af. De reduceres fra 195 til 171 pr. afgang, således 13.440 sæder på økonomiklasse tages ud af produktionen.

Men her står Icelandair klar til at samle op. Selskabet vil fra 17. maj til 13. september operere fire ugentlige afgange fra Keflavik til Washington-Dulles med tilslutningsfly fra København og en række andre skandinaviske byer.
Med 138 økonomiklassesæder i selskabets Boeing 757-200 fly, vil Icelandair sende omkring 18.500 økonomiklasesæder i markedet, hvilket således vil kunne dække produktionsnedgangen hos SAS.

Derfor er der udsigt til, at Icelandair endnu engang kanhente nyepassagererfra det konkurrerende skandinaviske luftfartsselskab.



Foto:
Med indsættelse af Airbus A340-300 til Washington må SAS skære ned på den udbudte sædekapacitet til den amerikanske hovedstad.