SAS risikerer bøde for dårlig hjemmeside

De norske myndigheder truer nu SAS med bøder, hvis ikke selskabets udskældte hjemmeside snart bliver nemmere for blandt andre svagtseende at bruge.

SAS har gennem det meste af 2017 måtte lægge ryg til kundekritik af sin nye hjemmeside. Og nu risikerer SAS også at skulle bøde økonomisk for ikke at have fået lavet en ordentlig hjemmeside med de nødvendige funktioner.

Det er den norske stats Direktorat for forvaltning og informationsteknologi, som truer SAS med bøde, hvis ikke de seneste den 10. januar næste år får styr på funktionerne. Direktoratet har lavet en omfattende test af sitet og har dumpet det på 20 ud af 28 områder. Det dårligste resultat en virksomhed eller myndighed har fået i direktoratets test.

”Jeg må sige at resultatet er alvorligt. Det mest alvorlige er at synshæmmede og folk med nedsatte funktioner i hænderne ikke kan købe flybilletter via hjemmesiden,” siger tilsynschef Malin Rygg fra Tilsynet for universell utforming af IKT, som er en del af Direktoratet for forvaltning og IKT, til det norske medienyhedssite Kampanje.com.

Berører alle brugere
Det er ikke muligt at navigere på hjemmesiden ved blot at bruge tastaturet. Siden kræver, at den person, der ønsker at bestille en flybillet, også bruger mus. Det er ikke alle, der kan.

”Derudover er der fejl i kontrast og navigation, der er en fejl, der berører alle brugere. Med ringe kontrast er det svært at navigere og næsten umuligt at købe flybilletter i for eksempel sollys,” påpeger Malin Rygg.

Nu har SAS og dets it-leverandør fået frem til den 10. januar næste år til at få styr på tingene. Herefter vil direktoratet kigge på siden igen. Og hvis der stadig er fejl, så kan bødeblokken komme frem.

”Virksomheden skal udarbejde en plan for at rette fejlene. Direktoratet vurderer derefter om planen er tilstrækkelig god. De fejl, der er lette at rette, forventer vi, at virksomheden går i gang med straks. Alle fejl skal rettes inden for en rimelig tid. Hvis SAS ikke når et mål, kan bøder komme på tale,” siger Malin Rygg til Kampanje.com.

Vil opfylde alle krav
Hos SAS lover man, at der snart kommer styr på tingene.

”SAS gik i foråret over til denne nye it-platform. Det har været en meget kompliceret operation. Men i første halvdel af 2018 lover jeg, at SAS vil opfylde alle krav til universielt design. Men man kan ikke afslutte kagen, før man har lavet bunden, så det tager lidt tid,” siger Knut Morten Johansen, pressechef for SAS i Norge, til Kampanje.com.

Så snart SAS i starten af 2017 havde lanceret den nye hjemmeside begyndte kundeklagerne at vælte ind. Det handlede først og fremmest om en ulogisk navigation, der for nogle brugere gjorde det vanskeligt eller umuligt at foretage bookinger. Dengang hævdede SAS, at man ikke kunne se, at der var generelle problemer og fremhævede, at bookingtallene stadig var høje.

I juli meldte SAS dog ud, at man havde lyttet til kunderne og samtidig erkendte selskabet, at der havde været problemer med at navigere og gennemføre bookinger på hjemmesiden. Derfor ville den nye hjemmeside blive redesignet. Og mens det stod på tilbød SAS i stedet kunderne, at man kunne benytte den tidligere hjemmeside, som SAS har valgt at kalde Classic.

 

 

Relaterede artikler:

SAS skrotter dele af ny hjemmeside

Kunder raser over ny SAS-hjemmeside

SAS i luften med ny hjemmeside

Ny SAS-hjemmeside i BETA-version

Nye SAS-hjemmesider på trapperne

SAS får helt ny hjemmeside