SAS Airbus A340-300 i Stockholm-Arlanda. (Foto: SAS)

SAS-rute til Shanghai ventes forsinket til 2012

Mangel på flykapacitet betyder, at SAS formentlig må udsætte genåbningen af selskabets rute fra København til Shanghai. Oprindeligt har rutens opstart været planlagt til vinteren 2011, men det må nu forventes, at ruten først starter i løbet af februar måned 2012, når SAS har fået endnu et Airbus A340-300 fly tilbage i flåden.

Der var gode nyheder fra SAS i begyndelsen af oktober måned sidste år. Selskabet kunne annoncere genåbningen af to interkontinentale ruter i forbindelse med en opgradering af den interkontinentale flyflåde fra i alt 9 fly til 11 fly.

Første fase betyder genåbning af ruten fra Oslo til New York-Newark i slutningen af marts 2011, mens ruten fra København til Shanghaier fastsat til opstart “vinter 2011“, som det hed i en tidligere meddelelse fra SAS.

Dette tolkede markedet som en startdato i slutningen af oktober måned i forbindelse med igangsættelse af vintertrafikprogrammet 2011/12. Det viser sig nu, at genåbningen af ruten til den kinesiske storby kan blive noget senere end først antaget.

Det skyldes, at SAS i øjeblikket råder over 10 interkontinentale fly, hvoraf seks er af typen Airbus A340-300, mens de resterende fire er af typen Airbus A330-300.Selskabet venter således på, at et fly af typen Airbus A340-300 vender tilbage til SAS-flåden. Flyet er i øjebliket udlejet på en langtidskontrakt til det portugesiske selskab Hi Fly, hvorfra det tilbageleveres i slutningen af december måned 2011.

Netop dette ekstra fly skal sikre, at trafikprogrammet kan hænge sammen, når København-Shanghai ruten genåbner med fem ugentlige afgange. Derfor vil det være mest sandsynligt, at Shanghai først kommer på SAS-rutekortet igenfra februar måned 2012, idet det vil tage ca. 4 – 6 uger at klargøre flyet til igen at kunne indgå i SAS-flåden.

“I slutningen af marts måned forventer vi at få hele puslespillet til at gå op. Men det er korrekt, at vi ikke i øjeblikket har flykapacitet til at kunne starte op med fem ugentlige afgange til Shanghai fra vintertrafikprogrammets begyndelse,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

Per Møller Jensen tilføjer, at der er overvejelser om, hvorvidt ruten til Shanghai skal starte med et lavere antal ugentlige frekvenser fra vintertrafikprogrammet start, hvis der kan frigøres kapacitet ved at reducere i det øvrige interkontinentale ruteprogram.

SAS anvender Airbus A340 på selskabets ruter fra København til Washington, Beijing, Tokyo, Bangkok og Dubai samt på den kommende rute til Shanghai.

På ruterne fra København og Stockholmtil New York og Chicago anvendes Airbus A330, hvilket også er tilfældet på ruten fra Oslo til New York.

Når vintertrafikprogrammet for 2011/12 ligger klart, bliver det også interessant at se, hvordan SAS vil operere på den nyåbnede Oslo-New York rute samt på ruten fra København til Dubai, hvor SAS får konkurrence fra Emirates fra den 1. august i år.

SAS måtte i 2009 lukket selskabets rute fra København til Seattle, hvorfor denne utvivlsomt også står højt på den fremtidige ønskeliste hos det fællesskandinaviske luftfartsselskab. Også ruter til San Francisco og Delhi vil være stærkt potentielle, når SAS igen skal vokse på det interkontinentale segment.

Foto: SAS må formentlig vente til februar 2012, førend selskabet kan genoptage ruten fra København til Shanghai.