SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

I en tre måneders periode fra begyndelsen af december vil SAS reducere fra fem til fire daglige afgange på indenrigsruten fra København til Billund trods en vækst på 14 procent i år.

Da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned 2012, mistede Billund Lufthavn indenrigsforbindelsen til København i flere end 100 dage.

Først i midten af august blev der atter sikret direkte flyvning mellem Danmarks to største lufthavne, da SAS valgte at etablere sig på ruten mellem København og Billund.

Året før Cimber Sterling-konkursen var lige knapt 140.000 passagerer på ruten, og foran sig havde Billund Lufthavn sammen med SAS et større arbejde med at hente kunderne tilbage igen.

Det er for alvor lykkedes i 2014, hvor ruten er vokset med 13,8 procent, således at der ved udgangen af oktober måned var 113.393 passagerer på ruten. Dermed forventet året at slutte på flere end 130.000 passagerer, hvormed ruten har vundet det tabte tilbage.

Derfor kan det virke noget besynderligt, at SAS har valgt at reducere fra fem til fire daglige afgange i perioden fra 6. december fra til den 9. marts næste år.

Det er afgangen kl. 12.30 fra København med rutenummer SK1283 samt returflyvningen kl. 15.20 fra Billund med rutenummer SK1284, der er blevet fjernet fra tidtabellen.

Større fly på aftenafgangen
Hos SAS bekræfter man, at der vil være forskellige justeringer på ruten i vintertrafikprogrammet.

“Reduktionerne skyldes, at vi ikke har kunnet oppebære en høj nok belægning på de pågældende afgange,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Der er nogle weekend-reduktioner igennem hele vintersæsonen, hvorfor SAS som udgangspunkt vil gå fra 64 til 60 ugentlige afgange på ruten.I en såkaldt midvinter-periode på tre måneder fjernes den omtalte rotation, hvilket reducerer antallet af udbudte frekvenser til 50.

Til gengæld vil SAS komme til at operere rotationen kl. 17.30 fra København og kl.18.50 fra Billund med egne Bombardier CRJ900-fly, der har plads til 88 passagerer mod de nuværende ATR72-600 fly fra Jet Time med en kapacitet på 70 sæder.

x

Læs Også

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.

Fritz Schur: Truende SAS-konkurs var ikke fup

Den afgående SAS-bestyrelsesformand Fritz Schur fastholder, at SAS i slutningen af 2012 var timer fra konkurs. Der var allerede bestilt tid hos dommeren.

Endnu en forringelse i EuroBonus-programmet

SAS fjerner fordelen for EuroBonus-medlemmer med gratis at kunne indchecke bagage på de såkaldte Go Light-billetter.

Nye SAS-fly skal til eftersyn i Estland

SAS har indgået en aftale med Magnetic MRO i Estland om større eftersyn på selskabets nye Airbus A320neo.