Første flyvning på rutenummer SK1777 fra København til Vágar. (Foto: Thomas Vikre)

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Det har vakt meget postyr på Færøerne, at SAS i slutningen af marts åbnede en rute fra København til Vágar med daglige flyvninger. De 50.000 indbyggere på øgruppen i Nordatlanten har været delt i to lejre i forhold til opbakningen til det skandinaviske flyselskab.

En gruppe hilser konkurrence på ruteflyvningerne velkommen, da Færøernes eget flyselskab Atlantic Airways i mange år har haft en monpollignende status, siden Maersk Air trak sig fra ruten mellem København og Vágar. Andre mener, at SAS kommer ind og skummer fløden i den lukrative højsæson og i stedet vil overlade det til Atlantic Airways at sikre flydriften resten af året.

Det har SAS hidtil argumenteret imod ved at fastholde, at man har ønsket at etablere en helårsrute med daglig betjening af ruten året rundt. Men det har ikke været muligt for SAS at opretholde, idet selskabet i vintertrafikprogrammet har fjernet to ud af syv daglige afgange, hvilket svarer til næsten 30 procent af kapaciteten.

“I lighed med alle øvrige ruter i SAS’ netværk, sker der løbende en tilpasning af frekvensen af afgange, så det matcher efterspørgslen og antallet af bookninger. Justeringerne er ofte sæsonbetonede, hvilket også er tilfældet her, hvor færre kunder flyver til Færøerne i vinterhalvåret. Justeringerne kan selvfølgelig gå begge veje, for eksempel i forhold til højtider, hvor en højere efterspørgsel kan medføre, at vi indsætter fly på ruten tirsdage eller onsdage,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

A320neo til Færøerne
SAS har siden rutens etablering lejlighedsvist haft operationelle udfordringer grundet det særlige omskiftelige vejrlig, der kan medføre forsinkelser eller aflysninger. Her har Atlantic Airways haft en fordel, idet selskabets fly har været udstyret med udstyr, således at det er muligt at foretage anflyvninger efter de såkaldte RNP-procedurer (Required Navigational Performance, red.), der baserer sig på satellitkommunikation.

Landingerne efter RNP-proceduren sikrer en højere regularitet, og for nylig har lufthavnen etableret nye RNP-procedurer, som både SAS og Atlantic Airways kan benytte for at undgå aflysninger.

Det kræver blandt andet, at SAS får installeret det særlige udstyr i flyene, eller at man i stedet benytter de nyeste Airbus A320-200neo, der er født med den slags udstyr. I den resterende del af vintertrafikprogrammet vil SAS fra den 1. januar 2018 konsekvent benytte A320neo på samtlige fem ugentlige flyvninger til og fra Færøerne.

 

Relaterede artikler:

Ny avanceret indflyvning på Færøerne

SAS skaber tocifret vækst på Færøerne

Knas i SAS-opstart på Færøerne

SAS-konkurrence kan blive dyrt for Færøerne

SAS åbner CPH-rute til Færøerne

x

Læs Også

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.