Norwegian og SAS side om side i Aalborg Lufthavn.

SAS slår Norwegian eftertrykkeligt i punktlighed

Der konkurreres indædt på flyruterne fra København til de skandinaviske hovedstæder i Oslo og Stockholm. Hovedaktørerne er SAS og Norwegian, og nye punktlighedstal viser, at risikoen for at komme for sent frem til destinationen er langt større, når der flyves med Norwegian.

Punktlighed er et af nøgleordene i kampen om forretningsrejsende. Det er SAS et af de bedste eksempler på, idet det skandinaviske luftfartsselskab siden 1980´ernes lancering af The Businessman´s Airline har gjort en dyd ud af, at passagererne skal kunne forvente at komme frem til tilden.

Det har da også betydet, at SAS i de senestepar år har modtaget hæderen som Europas mest punktlige flyselskab i den opgørelse, som FlightStats løbende publicerer.

Den norske lavpriskonkurrent Norwegian forsøger også ihærdigt at lokke forretningsrejsende over i de nye Boeing 737-800 fly, der er indrettet med wifi og ekstra plads i den nye Dreamliner-indretning. Lokkemaden er eksempelvis også fasttrack-produktet CPH Express, ‘Direct to Gate’ samt loyalitetsprogrammet Norwegian Reward.

Punktlighed er afgørende
Men punktlighed er for mange forretningsrejsende et altafgørende element, når man skal på rejse. Forsinkelser er et irritationsmoment, der kan få mange rejsendetil at vende et specifikt flyselskab ryggen.

En ny dansk online-service OnTime har siden den 1. juni sidste år opsamlet data på i alt 60.000 internationale flyafgange fra Københavns Lufthavn.

Det har givet mulighed for, at se SAS og Norwegian efter i sømmene i forhold til de to selskabers punktlighed på hovedruterne fra København til henholdsvis Oslo og Stockholm. Disse ruter er blandt de største fra Københavns Lufthavn og har tilsammen 2,5 mio. rejsende årligt.

København-Oslo Gardermoen

Selskab Ontime +15 min. +30 min.
Norwegian 731 (71,9 %) 285 (28,1 %) 170 (16,7 %)
SAS 2.709 (93,2 %) 184 (6,8 %) 67 (2,5 %)

Kilde: OnTime – ankomster i perioden 1. juni 2011 – 31. marts 2012

København-Stockholm Arlanda

Selskab Ontime +15 min. +30 min.
Norwegian 775 (83,6 %) 152 (16,4 %) 56 (6,0 %)
SAS 2.534 (95,1 %) 131 (4,9 %) 48 (1,8 %)

Kilde: OnTime – ankomster i perioden 1. juni 2011 – 31. marts 2012

Tallene taler sit tydelige sprog. SAS har en tårnhøj punktlighed på selskabets ruter fra København til de skandinaviske hovedstadslufthavne, mens Norwegian halter bagefter.

På ruten til Norwegians hovedbase i Oslo er 28,1 procent af samtlige flyvninger fra København mindst 15 minutter forsinket ved ankomsten i den norske hovedstad. Lidt bedre ser det ud for Norwegian på ruten til Stockholm-Arlanda, hvor “kun“ 16,4 procent af flyvningerne lander 15 minutter efter tidtabellen.

SAS kan derimod holde sig under de to cifre. Kun 4,9 procent af flyene til Stockholm ankommer for sent, mens 6,8 procent af samtlige flyafgange fra København, lander for sent ved ankomsten i Oslo-Gardermoen.

Med til historien hører dog, at SAS harnæsten tre gange så mange operationer som Norwegian på begge skandinaviske hovedruter.

“Jeg kan overhovedet ikke genkende disse tal,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen i en kommentar.

Forsinkelse på over 6 timer
Udfra OnTime´s omfattende datamateriale er det også muligt at se, hvor galt det kan gå, når et fly er forsinket i mere end 30 minutter.

Den største forsinkelse i den 10 måneder langedataopsamlingsperiodehar begge selskaber oplevet på ruten fra København til Oslo. En mandag i september sidste årvar flight DY949 fra København med afgang kl. 18.50 og scheduleret ankomst kl. 20.05 i Oslo forsinket i 4 timer og 30 minutter og ankom således kl. 00.35 over midnat i den norske hovedstadslufthavn.

Værre så det ud for SAS en søndag i juli måned, da flight SK1460 med afgang fra Københavnkl. 16.05 og planlagt ankomst kl. 17.15 i Oslo, først kom frem til slutdestinationen med 6 timer og 10 minutters forsinkelse.

Ifølge internationale definitioner er et fly rettidigt, når det ankommer til gaten senest 15 minutter efter tidtabellen.