(Foto: Ole Kirchert Christnesen)

SAS sparer 16 mio. kroner på Hong Kong-rute

Når SAS indsætter det nye Airbus A330-fly på ruten fra Stockholm til Hong Kong, er der udsigt til en årlig besparelse på næsten 16 mio. kroner i forhold til brug af A340-fly.

I går var der europapremiere på det nye Airbus A330-300 Enhanched-fly, da SAS foretog den første kommercielle flyvning fra København til Chicago med det spritnye fly, der ifølge listeprisen koster i omegnen af 1,7 mia. kroner.

Inden flyet kl. 15.43 mandag eftermiddag forlod gaten i Københavns Lufthavn, havde pressen mulighed for at tage det nye fly i øjesyn under kyndig vejledning af chefpilot Thomas Lunding, der selv fløj det nye langdistancefly hjem fra Airbus-fabrikken i Toulouse i sidste uge.

Flyet præsenterede sig flot i det tidlige efterårssolskin foran SAS-hangaren ud mod Kystvejen. En stor mærkat med teksten “New Kid on the Block“ var sat på flyet for at markere, at flåden havde fået et nye familiemedlem. Det er dog et fuldvoksent medlem, da Airbus A330-flyet har en maksimal startvægt på 242 ton og dermed længere rækkevidde end de ældre A330-fly, der maksimalt må veje 230 ton ved take-off.

Hos SAS er der begejstring over det nye langdistancefly. Det er første gang i 10 år, at SAS får leveret et nyt langdistancefly, og allerede på torsdag kan SAS flyve endnu et nyt A330-fly hjem til Skandinavien.

“Der er ingen visuel forskel på den tidligere og den nye version af A330´eren. Der er foretaget ændringer på vingen, således at luftmodstanden bliver mindre, hvilket giver en procent reduktion i brændstofforbruget. Herudover har ny motorteknologi givet yderligere en procent,“ forklarer chefpilot Thomas Lunding til CHECK-IN.dk.

12 procent mere lønsom end A340-flyene
Med en længere rækkevidde er det muligt at benytte flyet til destinationer, hvor der tidligere kun var muligt at benytte Airbus A340-flyene. Derfor har det også været muligt for SAS at genoptage flyvningerne til Hong Kong.

“Det nye A330 Enhanced-fly bruger 12 procent mindre brændstof en vores A340-fly. Det betyder en besparelse på 16.600 kilo brændstof per returflyvning,“ fastslår SAS-chefpiloten.

Baseret på en brændstofpris på 540 dollars per ton, vil den årlige besparelse med fem ugentlige returflyvninger fra Stockholm til Hong Kong udgøre 2.375.460 dollars, eller flere end 15,8 mio. danske kroner.

Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.

“Tilladelsen til at flyve til Hong Kong skal søges på det enkelte fly, og vi har ikke kunnet foretage ansøgningen, førend flyet var leveret og registreret i Norge,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen om årsagen til, at flyet debuterer fra Københavns Lufthavn.

Se albummet med fotos fra LN-RKR Tore Viking på Facebook.

Foto: Tore Viking før premiereflyvningen fra København til Hong Kong.