SAS tager sig bedst af de loyale kunder

SAS’ Eurobonus program vinder en fornem pris for bedste kundeservice blandt de europæiske flyselskabers loyalitetsprogrammer.

Filmbranchen har sin årlige Oscar-uddeling. Og blandt luftfartsselskabernes loyalitetsprogrammer har man Freddie Awards, der er opkaldt efter den karismatiske britiske luftfartsentreprenør Freddie Laker. Priserne blev uddelt for 25. år i træk i slutningen af april.

Og SAS’ Eurobonus program løb med titlen som programmet med den bedste kundeservice i Europa og Afrika. De fire øvrige kategorier blandt europæiske og afrikanske loyalitetsprogrammer blev vundet suverænt af Air France/KLM’s Flying Blue. Det drejer sig blandt andet om titlen som årets loyalitetsprogram. De seneste år har ærkerivalen Lufthansa siddet tungt på de europæiske priser og kun overladt ganske få til andre. I 2010 vandt Lufthansa’s Miles&More program sågar alle fem europæiske kategorier.

Australsk baghjul
I Nordamerika dominerede American Airlines prisuddelingen med sit AAdvantage, der vandt titlen som årets program for andet år i træk.

I Asien og Mellemøsten gav Virgin Australia baghjul til de store asiatiske og mellemøstlige selskaber, der ellers er verdensberømte for service ud over det sædvanlige. Således løb australiernes Velocity-loyalitetsprogram med titlen som årets program i Asien og Mellemøsten. Virgin Australia løb med yderligere to titler, og kun indiske Jet Airways og Emirates kunne gøre sig gældende og erobrede hver en titel.

Seks ud af otte
Freddie Awards er opkaldt efter den britiske luftfartspionér Freddie Laker og er blevet uddelt siden 1988 af magasinet Inside Flyer, der beskæftiger sig med loyalitetsprogrammer hos luftfartsselskaber og hotelkæder.

Frem til 2000 blev der kun uddelt priser til amerikanske luftfartsselskabers loyalitetsprogrammer. I 2001 kom en kategori for internationale loyalitetsprogrammer med og her tog SAS Eurobonus seks af de otte priser som blandt andet bedste internationale loyalitetsprogram, bedste hjemmeside og bedste kommunikation til medlemmerne. I 2002 og 2004 tog SAS Eurobonus også prisen som årets bedste internationale loyalitetsprogram. I 2011 blev SAS Eurobonus udnævnt til at være det europæiske luftfartsselskab, der var bedst, når ens point skulle indløses.