SAS: Tiden er en sikker vinder

Frekvenser og det rigtige materiel er nøgleordene for at få succes i trafikken mellem landsdelene. Det var konklusionen, da den jyske rejseindkøberforening COTRA havde sat DSB, Mols-Linien og to flyselskaber stævne til et debatmøde i Aarhus.

Hvordan kommer man hurtigst, billigst og mest effektivt mellem landsdelene? Det spørgsmål er der sikkert mange virksomheder og private rejsende, der stiller sig selv, når man skal gøre op, hvad der bedst kan betale sig, når man rejser mellem landsdelene. Mulighederne er mangfoldige med fly, færge, tog og bilen til rådighed.

Til at belyse emnet havde den jyske rejseindkøberforening COTRA i torsdagsinviteret repræsentanter fra flyselskaberne SAS og Norwegian til at debattere emnet med Mols-Linien og DSB. Alle er vigtige transportører i trafikken mellem landsdelene.

Alle transportører kunne fremlægge eksempler, hvor det lige netop var hurtigst med deres produkt. Konklusionen var da også, at det var vigtigst at tage udgangspunkt i, hvor den rejsende medarbejder bor, og hvor destinationen ligger i forhold til lufthavn, banegård eller motorvej. Der var også flere eksempler på, at den samlede rejseomkostning i det ene tilfælde var højest med flyet og i et et andet tilfælde var lavest, afhængig af rejsetidspunkt og slutdestination.

“Det er ikke altid billigst at tage flyet. Men det er individuelt, hvilket prismærke man sætter på sin tid, så betalingsvilligheden er afhængig heraf,“ sagde Mette Krath, der er Director Corporate Sales for SAS i Danmark.

Effektivitet
Et andet element i debatten var effektiviteten. DSB og Mols-Linien hævdede begge, at mange foretrak netop deres rejseform, da det var muligt at arbejde ombord, således at der ikke var tale om spildtid i toget eller på færgen.

DSB tilbyder WiFi på hovedstrækningerne, mens Mols-Linien også har trådløst internet som tilbud på den en time lange overfart mellem Odden og de to jyske havne.

“Hos DSB kan man udnytte rejsetiden effektivt, pointerede produktchef Filip Lauritzen fra DSB.

Samme opfattelse var der ikke af Norwegians WiFi-produkt på indenrigsruterne til Karup og Aalborg, idet den meget korte tid i luften ikke giver mulighed for at arbejde undervejs. Konklusionen fra de deltagende virksomheder varda også, at det ikke var noget, der var direkte efterspurgt.

Frekvenser og materiel
Det som for alvor rykker i landsdelstrafikken er frekvenser og materiel, og det er uanset valg af transportform. Frekvenser og materiel er da også kraftigt prioriteret hos Mols-Linienog DSB. Mols-Linien har op til 12 afgange dagligt i hver retning mellem Odden og henholdsvis Ebeltoft og Aarhus, mens DSB kan prale af to til tre togafgange i timen mellem Aarhus og København.

Hvad angår materiel hander det for transportørerne, der bruger vand og skinner, om at komme hurtigere frem. Derfor får Mols-Linien i maj måned leveret rederiets tredje superfærge til at krydse den korte strækning på Kattegat mellem Jylland og Sjælland. DSB har til gengæld udsigt til højhastighedstog med elektrificeringen af jernbanenettet indenfor de næste 10 år.

Det er dog et andet parameter, der gør sig gældende hos flyselskaberne, når der tales om materiel. Her handler det om at have den rette flystørrelse, der gør det muligt at skabe mange afgange i løbet af dagen, fremfor færre afgange med store fly.

“Materiellet er afgørende for at lykkes på dansk indenrigs,“ sagde Mette Krath fra SAS.

Norwegians materiel og få daglige afgange mellem Karup og Københavnvar på mødet genstand for kritik fra flere af de fremmødte virksomheder.Erhvervslivet ønsker flere afgange, men med Norweigans store 186-sæders fly vil det ikke være muligt at tilbyde mange frekvenser, da passagergrundlaget ikke er stort nok på ruten.

“Vi har de fly, vi nu engang har i vores flåde. Men vi vil ikke afvise, at vi på et tidspunkt kan indgå et samarbejde med et flyselskab, der har en anden flystørrelse. Men det ligger, der ikke noget konkret om på nuværende tidspunkt,“ var budskabet til de jyske virksomheder fra Norwegians danske salgschef Frank Nordbjerg Olesen.

Debatten kan fortsætte i det uendelige, om hvad der bedst kan betale sig, når rejsen går mellem landsdelene. Men principielt er erhvervs- og fritidsrejsende priviligeret ved at have mange rejseformer af vælge imellem.

“Danmark er godt forbundet med rigtig gode alternativer. Mange rejser har mere end et stop, og der er stor volumen i de enkelte rejseformer,“ sagde marketingchef Mikkel Hybel fra Mols-Linien på debatmødet, der blev afholdt på Radisson Blu Scandinavia i Aarhus.