SAS tilbyder rabat ved forudbetaling

For et par uger siden introducerede SAS op til 15 procent rabat til virksomheder, der var rede til at indsætte mellem 50.000 og 200.000 kroner på en rejsekonto hos det skandinaviske flyselskab.

Der er kontante fordele at hente, hvis man som virksomhed vælger at deponere et beløb hos SAS som forudbetaling for køb af flybilletter. Det er resultatet af SAS Credits Prepaid, som SAS introducerede i begyndelsen af november måned.

SAS Credits er et af virksomhedprodukterne fra SAS. Når virksomheder tilmeldt SAS Credits-programmet køber flybilletter hos SAS og ni andre flyselskaber modtager manen rabat på 2 – 4 % af billetprisen. Rabatten udbetales i SAS Credits, som kan omsættes til et beløb, der kan købes rejser for. Én SAS Credit svarer til en krone til nye rejser.

Men udover at optjene SAS Credits gennem sin rejseaktivitet med SAS, tilbyder det skandinaviske flyselskab nu også at man kan købe SAS Credits med rabat, hvis man på forhånd indsætter et forudbestemt beløb på en konto.

Op til 200.000 kroner i forudbetaling
Under overskriften “Vil I have mere for pengene?“ vil SAS have virksomhederne til at indsætte et større pengebeløb på rejsekontoen hos selskabet, hvorefter det vil blive belønnet med ekstra SAS Credits.

Kampagnen er målrettet virksomheder, der årligt køber SAS-billetter for op imod en halv million kroner. Køber virksomheden for op til 100.000 kroner årligt anbefaler SAS at indsætte 50.000 kroner på rejsekontoen, hvorefter man modtager 5.000 SAS Credits svarende til en rabat på 10 procent.

En virksomhed, der køber billetter for op til 250.000 om året med SAS anbefales at deponere 100.000kroner på rejsekontoen mod at få 12.000 ekstra SAS Credits. Det svarer til en rabat på 12 procent.

Indsætter man i stedet 200.000 kroner på rejsekontoen hos SAS, vil rabatten være 15 procent, idet det udløser 230.000 SAS Credits.

Ingen sammenhæng med likviditet
Hos SAS afviser man, at det nye produkt skal medvirke til at skabe en forbedret likviditet.

“Der har været et ønske hos vores kunder i dette segment om at kunne optjene større rabatter hos os, og produktet har været længe undervejs. Vi skal først ud at præsentere produktet for kunderne nu,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

SAS Credits blev lanceret i 2009, og i dag har omkring 30.000 virksomheder en aftale, hvor der kan optjenesSAS Creditsved flyrejser hos SAS og partnere. Hos SAS ønsker man ikke at oplyse, hvor mange af de 30.000 virksomheder, der forventer at tage imod tilbuddet samt størrelsen af det beløb som skandinaviske erhvervsvirksomhederforventes atdeponere hos flyselskabet.

Nedenstående er beregnet et par eksempler på samlet forudbetalte beløb ved forskellige udnyttelsesgrader blandt de 30.000 SAS Credits-aftalekunder. Hvis blot hver 10. SAS-Credits kunde beslutter sig for at gøre brug af aftalen for at sikre sig yderligere rabatter, vil SAS kunne hente forudbetalinger svarende til et beløb mellem 150 mio. kroner og 600 mio. kroner.

Beløb / udnyttelsesgrad 1 % 5 % 10 % 25 % 50 %
50.000 kr. 15mio. 75 mio. 150 mio. 375 mio. 750 mio.
100.000 kr. 30 mio. 150 mio. 300 mio. 750 mio. 1.500 mio.
200.000 kr. 60 mio. 300 mio. 600 mio. 1.500 mio. 3.000 mio.