SAS-topchef : Skandinavien er ikke transfer-hub

Skandinavien egner sig ikke til at være transitpunkt fra Nordamerika til Asien og Europa, lyder det fra SAS-topchef Rickard Gustafson.

SAS’ øverste chef, svenske Richard Gustafson, anser ikke Skandinavien som attraktivt for transfertrafik mellem Europa og Nordamerika. Dermed går han stik imod noget af det, som har været omdrejningspunktet for SAS. Det fremgår af en artikel fra det anerkendte britiske medie Business Insider.

Lige siden tidernes morgen har SAS nemlig bygget sin forretning op på ikke bare at flyve skandinaver ud i verden, men også på at agere mellemled for rejsende mellem Europa og resten af verden. I SAS’ selvforståelse er hele Østersø-regionen inklusiv Nordtyskland, Polen og Finland selskabets hjemmemarked.

Selskabet fortæller ofte om, hvordan mere end halvdelen af passagererne på mange af langdistanceflyene ud af Københavns Lufthavn er ikke-skandinaver, som er kommet flyvende ind til CPH for skifte fly og flyve videre med SAS til eksempelvis San Francisco, Shanghai eller Boston. Om hvordan SAS har etableret attraktive trafikknudepunkter i især Københavns Lufthavn, men også i Stockholm Arlanda-lufthavnen, hvor to af SAS’ tre nyeste langdistanceruter har deres udgangspunkt.

Dyrt og farligt
Koncernchef Rickard Gustafson har dog tilsyneladende ikke meget fidus til selskabets egen strategi.

”Jeg kan i virkeligheden ikke forestille mig Skandinavien som et transferknudepunkt. Vores geografiske placering er ikke ideel for transferbaseret trafik. For at få det til at fungere, så skulle du finde en måde at generere en masse trafik fra Centraleuropa til Skandinavien og derefter ville du også skulle konkurrere med andre trafikknudepunkter i Mellemøsten og Europa,” pointerer Rickard Gustafson i et interview med det britiske magasin Business Insider.

Gustafson tøver ikke med ligefrem at advare mod tanken om Skandinavien som transferbase.

”At forsøge at gøre Skandinavien til et transferknudepunkt ville være dyrt og farligt at give os i kast med,” understreger Rickard Gustafson.

Nemmere at skifte fly
Transfertrafikken står derfor ikke højt på prioriteringslisten, når SAS kigger på nye rutemuligheder. Snarere tværtimod.

”Vi kigger efter ruter med tilstrækkelig efterspørgsel efter rejser direkte mellem destinationerne og Skandinavien,” forklarer Rickard Gustafson.

Da København Lufthavn for godt et år siden slog inden- og udenrigstrafikken sammen, var det efter ønske fra blandt andre SAS. Selskabet ønskede nemlig at gøre det nemmere at skifte fly i Københavns Lufthavn.

SAS tager til genmæle
SAS har torsdag formiddag kontaktet CHECK-IN.dk og meddelt, at koncernchef Rickard Gustafson er citeret i en sammenhæng i Business Insider, hvoraf det ikke fremgår, at han talte om flytrafikken mellem Nordamerika og Asien.

“Rickard Gustafson besvarede spørgsmålet om, hvorvidt SAS ønsker at benytte Skandinavien som hub/trafikknudepunkt mellem kontinenterne Nordamerika og Asien. I lighed med, hvad Rickard Gustafson udtaler, så ligger dette ikke i SAS´ interkontinentale rutestrategi. Det ville have været en ændring til, hvordan SAS betjener skandinaviske rejsende i dag,” skriver informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i en mail til CHECK-IN.dk.

“Det er stadig SAS´ strategi at betjene et klart defineret hjemmemarked, som også inkluderer Københavns Lufthavns relativt nærliggende europæiske områder, som SAS får tilførsel af trafik fra gennem et meget godt rutenetværk. Der er ingen ændringer i forhold til dette, og Rickard Gustafson har aldrig kommunikeret noget, som ikke er i harmoni med denne strategi.”

Hele interviewet i Business Insider kan læses her.