SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS trækker klage over CPH tilbage

Efter CPH’s annoncering af takstnedsættelser, har SAS og IATA trukket den klage tilbage, hvor selskaberne hævdede, at de betalte 2,5 mia. kroner for meget i afgifter i CPH.

I februar i år farede SAS og og den internationale sammenslutning af mere end 265 flyselskaber, IATA, op som løver og klagede til Trafikstyrelsen over takstniveauet i Københavns Lufthavn.

SAS og de øvrige flyselskaber ville have lufthavnen til at tilbagebetale 2,5 mia. kroner, som flyselskaberne mente, at de havde betalt for meget og kommer til at betale for meget i afgifter i en firårig periode fra april 2015 til marts 2019. Det er den periode, som den nuværende såkaldte takstaftale løber over.

I sidste uge annoncerede Københavns Lufthavn så, at de vil sænke taksterne med i gennemsnit 10 procent fra 1. april næste år og 12 måneder frem. Samtidig indføres en særlig feeder-rabat på 35 procent til selskaber, som føder passagerer ind til CPH fra den danske provins og regionale lufthavne i Skandinavien og Østersø-regionen.

Det træk har nu fået SAS og IATA til at falde ned som lam og trække deres klage tilbage. Det fremgår af den meddelelse, som SAS udsendt tirsdag morgen i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets regnskab for regnskabsåret 2016/2017.

Skridt i den rigtige retning
Takstnedsættelserne kom efter at CPH og SAS havde drøftet klagens indhold. I stedet for at lade Trafikstyrelsens embedsmænd agere overdommer og diktere et takstniveau, så valgte parterne at tale sig frem til en løsning.

”Klagen handlede om, at vi har betalt for meget i for lang tid. Den klage har vi sat os ned i fællesskab og vurderet, og Københavns Lufthavn har tilbudt flyselskaberne en omkostningsreduktion fra 1. april 2018 og resten af den nugældende takstperiode. Det er et positivt skridt i den rigtige retning, og det kvitterer vi positivt for, og så skal vi videre i processen for sammen at udvikle,” understreger Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS, overfor CHECK-IN.dk.

Betyder det, at SAS har ”handlet klagen af” med lufthavnen?

”Det kan man godt sige, men man skal huske på, at alle flyselskaberne får glæde af, at man har sat taksterne ned,” pointerer Lars Sandahl Sørensen.

Men det er ikke alle flyselskaber, der flyver tre gange dagligt fra Gøteborg, Bergen, Stavanger, Vilnius og Gdansk, hvor der ydes 35 procent rabat?

”Vi er en stor kunde, og derfor får vi også mere glæde af takstnedsættelserne,” påpeger Lars Sandahl Sørensen.

Komme flyselskaberne i møde
Lufthavnen sænker dog kun taksterne med mindre end det halve af hvad SAS og IATA mente, at de havde betalt for meget. Takstreduktionen kommer nemlig kun til at koste Københavns Lufthavn omkring 300 mio. kroner, mens de 2,5 mia. kroner svarede til 625 mio. kroner om året.

Takstreduktionen løber kun frem til udgangen af den igangværende aftaleperiode. I løbet af næste år starter forhandlingerne om en ny takstaftale, der skal gælde fra 1. april 2019 og mindst fire år frem. I de forhandlinger har SAS og IATA nu ikke længere klagen som pressionsmiddel. Til gengæld har Københavns Lufthavn vist vilje til at justere på sine afgifter og komme flyselskaberne i møde.

I efteråret gennemførte Trafikstyrelsen desuden en revidering af den bekendtgørelse, som regulerer processen omkring takstforhandlingerne og takstfastsættelserne i Københavns Lufthavn. En revidering, der gerne skulle skabe et mere ligeværdigt forhold mellem CPH og flyselskaberne, når parterne i løbet af 2018 sætter sig til forhandlingsbordet.

 

 

Relaterede artikler:

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

SAS vil ikke trække CPH-klage tilbage

IATA i fælles kamp med SAS i Danmark og Sverige

Københavns Lufthavn: SAS har regnet forkert

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH