SAS præsenter strategisk samarbejde med Aarhus Lufthavn. (Privatfoto)

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn

SAS investerer et trecifret millionbeløb i ruter fra Aarhus Lufthavn, fordi flyselskabet tror på markedet samt ejernes indsats for at udvikle lufthavnen.

SAS gennemførte som DDL (Det Danske Luftfartsselskab) den 16. september 1946 den første flyvning mellem Københavns Lufthavn og Aarhus Lufthavn.

Siden dengang har SAS betjent indenrigsruten til Østjylland, og det skulle således tage mere end 70 år, før SAS kunne se et muligt potentiale i den lufthavn, som oprindeligt var tiltænkt som en midlertidig lufthavn for den civile flybetjening af Aarhus-regionen. For SAS har gennem tiden kun på sporadisk vis eksperimenteret med udenrigsflyvning fra lufthavnen på Djursland.

Det bliver der lavet om på fra den 24. marts 2018, hvor SAS vil igangsætte et trafikprogram fra Aarhus Lufthavn med i alt seks udenrigsruter og en udvidelse af indenrigsruten fra otte til 10 daglige afgange. En investering, der ifølge SAS løber op i et trecifret millionbeløb.

“Det er en stor investering, vi gør her, med nye fly og personale, der bliver dedikeret til lufthavnen. Det gør vi, fordi vi tror på området, og at der også er et marked her. Dels er udviklingen i og omkring Aarhus stærk, og ambitionerne i området er høje. Og dels er lufthavnen, dens ejere og kommunerne omkring gået ind i en meget intensiv og fokuseret indsats for at forstå, hvordan den kan udvikles.  Det har de præsenteret for os over det seneste år til halvandet. De satser nu, og det har vi valgt at være en del af også,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

Samtidig understreger han, at Billund og Aalborg stadig er meget vigtige destinationer for SAS i det jyske, og at satsningen i Aarhus Lufthavn skal ses som et komplement hertil.

Usikkerhed om codeshare-samarbejde med Lufthansa
De nye destinationer hedder Stockholm-Arlanda, Oslo, München, Málaga, Palma de Mallorca og Split. I forvejen flyver Billund-selskabet Sun-Air som franchisepartner for British Airways på ruter fra Aarhus Lufthavn til Stockholm-Bromma og Oslo, så der bliver kun fire nye destinationer på rutekortet.

“Det er efterspurgte ruter, hvor vi ser og tror, at der vil være et marked. Vi vil gerne tilbyde attraktive destinationer både til vores forretningsrejsende og til vores fritidsrejsende. Det har vi gjort med disse ruter,” forklarer SAS-direktøren om baggrunden for valget af de specifikke ruter.

Det er bemærkelsesværdigt, at SAS etablerer en direkte rute til München, der i dag er den niendestørste lufthavn i Europa med flere end 42 millioner årlige passagerer. Tidtabellen er dog ikke den ideelle for endagsmøder i den sydtyske by, da flyet først ankommer i München omkring middagstid, men der vil gengæld være adgang til Lufthansas store rutenetværk, hvis SAS og Lufthansa kan blive enige om at gøre det attraktivt via en codeshare-aftale, hvor Lufthansa kan markedsføre SAS-flyvningen i det tyske selskabs trafiksystem.

“Vi har endnu ikke taget stilling til et codeshare-samarbejde med Lufthansa, men vi har et salgsmæssigt samarbejde, uanset om vi har codeshare eller ikke,” lyder det fra Lars Sandahl Sørensen.

 

Relaterede artikler:

Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn: Vi har åremålsaftale med SAS

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

SAS opgiver fritidsruter fra Aarhus Lufthavn

Ny SAS-rute redder første halvår for Aarhus Lufthavn

 

x

Læs Også

SAS er presset på Berlin-rute

Konkurrencen mellem Købenavn og Berlin er hårdere end nogensinde før, og SAS har ikke mulighed for at flyve mere på grund af manglende tilladelser.

Fritz Schur stopper som SAS-formand

Den danske erhvervsmand Fritz Schur stopper til marts som bestyrelsesformand for SAS.

SAS tilbage i punktligheds-eliten

SAS var i 2017 femtebedst blandt de største internationale flyselskaber til at ankomme til tiden.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.