Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen ved dialogmødet hos ErhvervAarhus. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS er udfordret med München-rute fra Aarhus

Den storstilede strategiske SAS-offensiv i Aarhus Lufthavn blev torsdag drøftet på et møde i Erhverv Aarhus, og her var der fokus på München-ruten.

Den største rutesatsning i SAS i 2018 kommer til at foregå i Aarhus Lufthavn. Herfra vil SAS fra den 9. april etablere nye ruter til Oslo, Stockholm og München samt øge antallet af flyafgange til København. Endvidere kommer der fire nye fritidsruter til ferierejsemarkedet.

Samlet er det 170.000 ekstra sæder, som SAS sætter i markedet fra den østjyske lufthavn, så der er brug for den nødvendige opbakning fra det aarhusianske erhvervsliv for at sikre, at den planlagte offensive kan blive en succes. Derfor havde interesseorganisationen Erhverv Aarhus torsdag på Radisson Blu Scandinavia Aarhus inviteret medlemmerne til et dialogmøde med overskriften “Østjylland er flyvende”.

Her var koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til stede for at fortælle om baggrunden for den store SAS-satsning, og til paneldebatten deltog lufthavnsdirektør Peter Høgsberg, kommunikationsdirektør Kasper Ibsen Beck fra Arla Foods, bestyrelsesmedlem i VisitAarhus Lars Bernhard Jørgensen, samt Marianne Gjerløv, der er chef for Erhverv, by og viden i Aarhus Kommune.

Har sat troværdighed på spil
Generelt var der stor fokus på den kommende rute til München, som erhvervslivet håber vil kunne bringe de rejsende hurtigere ud i verden samt øge tilgængeligheden til byen.

Men det kom også frem, at det er en rute, som SAS ikke selv har udvalgt. Det er derimod Aarhus Lufthavn, der har peget på mulighederne for ruten, og ved hjælp af et omfattende datamateriale har lufthavnen fået overbevist SAS om, at den er værd at satse på.

“Vi har ønsket en rute til München, så man kan komme videre ud i verden. Hele vores troværdighed hviler på München-ruten, for vi har kæmpet hårdt for den,” sagde lufthavnsdirektør Peter Høgsberg ved mødet.

Har brug for codeshare-aftale
SAS har indtil videre en stor udfordring. Det er ikke grundlag for en rute udelukkende baseret på lokal trafik. Der skal også transferpassagerer med på flyene, og her vil en codeshare-aftale med Lufthansa være en nødvendighed, så ruten også kan markedsføres med Lufthansa-rutenummer i reservationssystemerne.

Men Lufthansa kan ikke indgå en codeshare-aftale med SAS på de nordamerikanske ruter fra München Lufthavn, idet det tyske Star Alliance-selskab er bundet af det såkaldte Atlantic++ joint venture med United Airlines og Air Canada. Så mulighederne skal være at etablere en codeshare-aftale på udvalgte destinationer i Sydeuropa, Afrika, Mellemøsten og Indien, men en aftale herom er endnu ikke på plads.

Derfor kan München-ruten vise sig at blive udfordret allerede fra begyndelsen den 9. april.

“Hvis vi får en München-operation, der går ad pommern til, så må I hjælpe os med at få den til at fungere,” sagde Lars Sandahl Sørensen direkte henvendt til Aarhus Lufthavn og det erhvervsliv, der har ønsket ruten. “Vi har ikke råd til at flyve med halvtomme fly hver dag. I bliver nødt til at hjælpe os, og så må vi eventuelt justere det.”

Kontorchef Marianne Gjerløv forsikrede dog om Aarhus Kommunes opbakning.

“Vi vil give vores bidrag til, at I ikke kommer til at flyve med halvtomme fly. Vi har fuld forståelse for, at viser det sig, at der ikke sidder nogle i flyet til München, så må I overveje noget andet,” lød svaret til SAS-koncerndirektøren.

Tror på beslutningen
SAS har investeret et trecifret millionbeløb i de nye ruter fra Aarhus Lufthavn. Der placeres et helt splinternyt Bombardier CRJ900 fly i den østjyske lufthavn, og dette fly skal alene løfte opgaven med den nye ruter til Oslo, Stockholm og München.

Da det samtidig er den største ruteinvestering i hele SAS i 2018, så hviler der et stort pres på beslutningstagerne, ligesom der tilsvarende kan forventes at blive stor opmærksomhed omkring den strategiske prioritering.

“Vi tror det er en rigtig beslutning at satse så stort i Aarhus. Lykkes det ikke, så flytter vi os igen. Vi har ikke råd til andet,” lød det fra Lars Sandahl Sørensen.

 

Relaterede artikler:

SAS har kort tålmodighed i Aarhus

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

Lufthansa: Kendte ikke til ny SAS-rute til München

SAS-offensiv i Aarhus var ni måneder undervejs

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn