SAS udruller iPads til kabinepersonalet

Selvom andre flyselskaber har brugt iPads i kabinerne i op til fem år, bliver SAS det første flyselskab i verden til at udstyre samtlige 3.500 kabineansatte med iPads.

SAS arbejder målrettet på at sikre en mere enkel og effektiv arbejdsdag for kabinepersonalet i takt med, at man også ønsker at forbedre passagerernes rejseoplevelse.

Det er blandt andet muligt at løse ved hjælp af ny teknologi. Således vil SAS i løbet af de kommende måneder udrulle iPads til samtlige kabineansatte i flyselskabet. De første iPads leveres til kabinecheferne, men inden sommer vil samtlige 3.500 kabineansatte have deres egen tablet-pc fra Apple.

Det betyder ikke, at SAS dermed er blandt de tidlige innovatorer på dette område. Allerede i efteråret 2011 tog British Airways som et af de første flyselskaber iPads i brug til kabinepersonalet, men SAS hævder at være det første flyselskab i verden, hvor samtlige kabineansatte bliver udstyret med den nye teknologi.

“Det er fantastisk at kunne give hele kabinepersonalet et nyt og moderne arbejdsredskab. Alt vil naturligvis ikke være på plads fra dag ét. Der vil være en gradvis udvikling af funktionalitet, som skal forenkle arbejdet for vores kabinepersonale og forbedre servicen for vores kunder,” siger Margareta Vang, Head of Cabin Crew i SAS, til CHECK-IN.dk.

Åbner op for helt nye samtaler
De nye iPads vil først og fremmest indeholde alle manualer og dokumenter, som kabinepersonalet hos SAS har brug for i deres daglige arbejde. Men til gengæld vil der også være lagret en lang række informationer om passagererne, hvorfor kundebetjeningen kan få en helt ny dimension.

“Man vil eksempelvis via iPad´en kunne hente information om passagerernes videreforbindelser, se hvis en kundes bagage skulle være forsinket fra en tidligere flyvning eller om kunden er bange for at flyve. Disse informationer åbner op for helt nye samtaler og vil forbedre servicen for kunderne,” fastslår Margareta Vang.

Når SAS tager de nye iPads i brug, vil der i første omgang være elektronisk tilgang til de oplysninger, der i dag udskrives som lister, såsom passagerlister og manualer. Først hen ad vejen vil de nye funktionaliteter blive koblet på.

Hos British Airways, der har stor erfaring med brugen af iPads, kan kabinepersonalet eksempelvis præcist se, hvor de enkelte kunder sidder i flyet, hvem de rejser med, vedkommende status i British Airways Executive Club samt eventuelle særlige ønsker til måltider.