SAS upåvirket af Norwegians New York-ruter

Norwegians nye ruter til New York har ikke påvirket SAS’ ruter til The Big Apple. Tværtimod har sommeren i år været bedre end sidste år.

I slutningen af maj og starten af juni begyndte Norwegian at flyve til New York fra Oslo og Stockholm. Men de nye direkte ruter har ikke påvirket SAS’ trafik på de samme ruter.

”Vi har slet ikke kunnet mærke det. Vores belægning i juni og juli har faktisk været bedre i år, end den var sidste år. Vi flyver praktisk taget med fyldte fly,” siger Simon Pauck Hansen, VP for Partners og Intercontinental Networks i SAS, til CHECK-IN.dk.

Han forklarer at efterspørgslen til New York i sommermånederne er dobbelt så stor som udbuddet af sæder på de direkte ruter. Det er derfor ikke usandsynligt at forestille sig, at de nye Norwegian-ruter har stjålet passagerer fra nogle af de selskaber, som transporterer skandinaver til The Big Apple via Amsterdam, London, Reykjavik eller lignende trafikknudepunkt.

En hel arbejdsdag
Norwegian flyver til New York fra Oslo og Stockholm Arlanda tre dage om ugen fra hver af de to skandinaviske byer. Oprindeligt var det planen at bruge spritnye Boeing 787 Dreamliner-fly fra starten. Men de blev forsinket og først i disse dage tager Dreamlineren over og afløser to portugisiske Airbus A340-fly, som har vikarieret på Norwegians langruter til New York og Bangkok.

I foråret 2014 starter Norwegian med at flyve til New York fra København. På denne rute har SAS siden midten af april haft 11 ugentlige afgange mod normalt kun syv ugentlige – en daglig middagsafgang. De fire nye flyvninger er aftenflyvninger, som gør det muligt at have en hel arbejdsdag i New York inden flyet går østpå tæt ved midnat. Til gengæld kommer den anden flyvning så tidligt til København, at det er muligt at have en hel arbejdsdag i denne ende.