SAS: Vi har også lave priser – men høj service

Med en ny storstillet kampagne vil SAS gøre op med opfattelsen af selskabet som den dyre dreng i klassen. Samtidig omdøber SAS konkurrenterne fra ‘lavprisselskaber’ til ‘lavserviceselskaber’.

SAS opfattes af mange rejsende som værende dyrere at flyve med end selskaber som easyJet, Norwegian og Cimber Sterling. Den opfattelse vil SAS nu gerne gøre op med. For når kunderne har betalt gebyr for kreditkortbetaling, check-in af kufferter og lignende hos konkurrenterne, så ender SAS ofte med at være billigere. Det er i hvert fald påstanden fra det skandinaviske flyselskab.

”Det er ingen hemmelighed, at finanskrisen har fået mange rejsende til at fokusere ekstremt meget på pris. Her kan SAS sagtens være med, men det er også vigtigt for os at fortælle, at rejsens omkostning ikke udelukkende er udgjort af den tilbudspris, man ser i en reklame, siger marketingchef hos SAS, Robin Kristensen, og fortsætter:

”En gennemskuelig SAS-pris uden ekstra gebyr kan i sidste ende give en bedre pris, end de priser lavserviceselskaberne tilbyder. Det vil vi gerne have kunderne til at overveje samtidig med, at de også overvejer, om mange afgange, fly til tiden, og direkte ruter kan give mere værdi,” siger Robin Kristensen.

At SAS har valgt at omdøbe konkurrenterne fra ‘lavprisselskaber’ til ‘lavserviceselskabe’r er en lille men vigtig detalje med meget stor signalværdi. SAS er også et lavprisselskab, men uden lav service, er budskabet.

Noget for alle
For at fortælle kunderne, at SAS godt kan matche konkurrenterne på prisen, har selskabet skudt en reklamekampagne under sloganet ”For alle” i gang. Den skal stille skarpt på fordelene ved at flyve med SAS uanset, om rejsen er forretning eller fritid. Gennemskuelige priser og punktlige fly er nogle af budskaberne,

”“For alle“ henvender sig til både forretnings- og fritidsrejsende og viser værdien i vores produkt på en nærværende og relevant måde. Kampagnen skal få flere til at føle, at SAS også er ‘noget for mig’,” siger Robin Kristensen.

Reklamekonceptet, der er udviklet specifikt til det danske marked, er i tråd med SAS’ forretningsstrategi 4Excellence – introduceret i efteråret 2012. Centralt for SAS’ strategi fremover er fokus på kunden som det
hele menneske, der vælger SAS uanset rejsens formål.