SAS overvejer A321 i den særlige LR-version. (Foto: Airbus)

SAS: Vi kan erstatte A320neo med A321LR

De langtrækkende Airbus A321LR er stadig i spil hos SAS, da en del af den nye flyordre kan konverteres til flytyper, der kan nå til USA, Indien og Iran.

Der er stor interesse for den nye langtrækkende Airbus A321LR, som rammer markedet inden udgangen af 2018. Norwegian har allerede bestilt 30 eksemplarer af flyet, og dansk-lettiske Primera Air skulle efter sigende blive global lanceringskunde.

SAS har tidligere vist interesse for flyet, der for nylig i forbindelse med en testflyvning gennemførte strækningen fra Seychellerne til Toulouse nonstop på 11 timer. En flyvning på hele 7.610 kilometer, hvilket er noget længere end fra København til eksempelvis Delhi eller New York.

Da SAS i går offentliggjorde en  ordre på 35 Airbus A320neo hos Airbus med option på yderligere fem fly suppleret af en leasingaftale på yderligere 15 fly, fremgik det ikke, om A321LR stadig er i spil.

Det bekræfter SAS efterfølgende, at det er tilfældet.

“Vi har på orden til Airbus (35 fly, red.) fleksibilitet til at bytte fra A320neo til A321LR, men jeg kan ikke bekræfte, at det gælder for samtlige fly i ordren. Hovedformålet med leverancen er at tage levering af A320neo, men vi kan bytte til A321LR,” siger Björn Tibell, chef for investor relations i SAS til CHECK-IN.dk.

De første 15 fly fra leasingselskabet leveres fra foråret 2019 til udgangen af 2021, mens de 35 fly leveres direkte fra Airbus frem til 2023. Det er således fra den direkte Airbus-levering at eventuelle A321LR-fly skal findes.

Egnet til kortere langdistanceruter
SAS har tidligere givet udtryk for, at A321LR vil være egnet til at gennemføre ruter fra Skandinavien til den amerikanske østkyst samt til Iran og Indien, der også er potentielle nye SAS-destinationer.

Det er en suveræn rækkevidde på 7.400 kilometer, der gør flyet egnet til at åbne nye ruter til de kortere langdistancedestinationer. Det er også, hvad konkurrenten Norwegian planlægger.

Norwegian afgav nemlig i foråret 2012 en ordre på 100 Airbus A320neo, og det norske lavprisflyselskab valgte allerede i sommeren 2016 at konvertere 30 af de 100 fly til A312LR. Her har Norwegian konkrete planer om ruter til Washington D.C., mens amerikanske østkystdestinationer som Boston, Toronto og Montreal også er potentielle til A321LR.

Herudover har Norwegian også tidligere nævnt Islamabad, Delhi, Bombay og Lahore samt afrikanske destinationer som Banjul og Lagos som mulige A321LR-destinationer.

Norwegian vil efter planen modtage otte Airbus A321LR i 2019, og de resterende 22 i løbet af 2020 og 2021.

 

Relaterede artikler:

SAS bestiller 50 nye Airbus-fly

Airbus A321LR fra Seychellerne til Toulouse på 11 timer

Første flyvning med langtrækkende Airbus-fly

SAS overvejer langtrækkende A321-fly

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran