SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS vil afgive flyordre i foråret 2018

SAS forventer i første halvår af 2018 at skulle bestille mellem 40 og 50 nye fly, men allerede indenfor den næste måned kan SAS beslutte sig for leverandøren.

SAS har siden sidste efterår fået leveret 14 fly ud af ordren på 30 Airbus A320-200neo, der blev afgivet i sommeren 2011. Men allerede nu er selskabet i gang med at planlægge nye flyindkøb.

I finansåret 2021/22 forventer SAS nemlig at skulle tage hul på levering af mellem 40 og 50 nye mellemdistancefly, som selskabet er i gang med at forhandle en aftale på plads omkring. En investering, der løber op i omkring 20 milliarder kroner, fremgår det af materiale fra SAS.

“Vi sammen med de potentielle flyleverandører i gang med teknisk, økonomisk og operationelt at vurdere, hvad de kan tilbyde os. Det er et stort og vigtigt arbejde, og det skal gøres grundigt. Vi arbejder samtidig intensivt med at se, hvordan vi kan være konkurrencedygtige, når vi modtager flyene,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

SAS bekræfter samtidig, at det handler om at evaluere mulighederne for varianter af Boeing 737 eller Airbus A32neo.

“Vi håber at kunne træffe den endelige beslutning i løbet af foråret, men det er muligt, at vi allerede i løbet af den næste måned vil udpege leverandøren,” understreger koncerndirektøren.

Afventer udnyttelse af købsret på flere A350´ere
Udover at skulle investere i nye mellemdistancefly, har SAS også en igangværende ordre på otte Airbus A350-900, hvoraf de første tre leveres i løbet af finansåret 2019/20 og de resterende fem i 2020/21.

Der er tale om en fast ordre på de otte nye langdistancefly, men SAS har også en option (købsret, red.) på yderligere seks fly af samme type, og der er endnu usikkert, om SAS også kommer til at aftage disse fly.

“Vi har endnu ikke besluttet, hvorvidt vi vil udnytte denne option. Den vil være en buffer for potentiel vækst, hvis forudsætningerne er de rette,” forklarer koncernchef Rickard Gustafson.

SAS har i dag 158 fly i flåden. Af disse ejer SAS selv 82 fly, 43 er leaset og de sidste 33 er på wetleases fra tre eksterne flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

SAS vil bestille 40 nye fly

SAS-chef: CPH får ikke alle nye Airbus-fly

SAS er klar med ny strategiplan

SAS sætter første A320neo i drift

SAS har bestilt 12 nye langdistancefly

x

Læs Også

SAS tilbage i punktligheds-eliten

SAS var i 2017 femtebedst blandt de største internationale flyselskaber til at ankomme til tiden.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

Ingen gensyn med Bordeaux-rute i CPH

Næsten 6.000 passagerer benyttede sidste sommer Air France-ruten mellem København og Bordeaux. I år må de se sig om efter andre muligheder.

Fra Aarhus til Nice med SAS

SAS tilføjer en ny rute fra Aarhus Lufthavn, hvor selskabet i oktober 2016 præsenterede nye ruter til Oslo, Stockholm, München, Mallorca og Split.