SAS vil ekspandere igen

Kundetilfredsheden er den højeste i 11 år og omkostningerne er nedbragt med 25 procent. Det giver anledning til optimisme hos SAS-direktionen, der nu ønsker vækst for det skandinaviske luftfartsselskab.

Hverken kunder, medarbejdere eller aktionærer er decideret forvænt med optimistiske udmeldinger fra det skandinaviske flyselskab SAS. I de seneste mange år har SAS oftest skabt overskrifter i medierne med nyheder om nedjusteringer, udskiftning på ledelsesgangen eller nye store underskud med deraf følgende omstruktureringer og frasalg.

Men nu mener selskabets CEO, at selskabet er ved at være optimeret til atter at kigge fremad og ligefrem tale om vækst igen.

Baggrunden er den højeste kundetilfredshed i 11 år, omkostninger, der er reduceret med en fjerdedel og en rekordhøj kabinefaktor i juni.

“Efter et langsigtet kvalitetsarbejde som blev sat i gang i 2006, kan vi nu se tydelige resultater. Ikke alene var vi i 2009 og 2010 Europas mest punktlige flyselskab, vi ser nu den højeste kundetilfredshed i 11 år. Dette er sket samtidig med, at vi har reduceret vores omkostninger med en fjerdedel, eksklusiv brændstof. Dette har banet vejen for vækst, og i kombination med de store omkostningsbesparelser, som er gennemført, har vi nu forbedret vores konkurrencedygtighed markant,“ siger Rickard Gustafson, der er CEO og koncernchef i SAS.

SAS har allerede åbnet 13 nye ruter i år, og yderligere fire nye flyruter bliver introduceret til efteråret i år. Derudover lancerer SAS sin anden langrute åbning på et år til marts med København til Shanghai.

Sidste måned bestilte SAS 30 nye Airbus A320 neo fly, markedets mest miljøvenlige og effektive kort – og mellemdistance fly. SAS har en option på yderligere 11 A320neos. Dette komplementerer forårets beslutning om at købe fem nye Boeing 737 New Generation fly, samt leasing af 12 Boeing 737-700s. De nye ordrer skal skabe en mere harmoniseret flyflåde og dermed et mere konkurrencedygtigt SAS.

Ledelsen fremhæver også, at SAS i juni igen var Europas punktligste flyselskab og samtidig havde en rekordhøj kabinefaktor på 80,6 %. I første halvår 2011 øgede SAS koncernen kapaciteten med 10 %, først og fremmest på de intraskandinaviske linjer, samt europalinjerne, hvor SAS udover flere frekvenser på forretningsdestinationerne også har introduceret et antal nye fritidsruter.

I samme periode er antallet af passagerer øget med godt 12 procent. SAS har også øget sine markedsandele på vigtige markeder såsom Europatrafiken til og fra Danmark, samt norsk indenrigs. Derudover har den nye rute fra Oslo til New York oversteget forventningerne.

SAS arbejder desuden intensivt med at øge samarbejdet med internationale partnere, og har allerede iværksat et tættere samarbejde med Singapore Airlines.

SAS vil fortsat investere i produktforbedringer, nye frekvenser og ruter og har i år åbnet nye ruter fra Stockholm til Venedig og Bologna samt sæssonruter til Madrid fra Oslo og Bergen. Desuden er SAS begyndt at flyve til Moskva, Split og Palma Mallorca fra Oslo.

I denne uge kom det ellers frem, at Nordea i en analyse af SAS og Norwegian har udråbt den norske konkurrent som vinder, og dermed anbefaler kunderne at udskifte deres aktier i SAS med aktier i det norske lavprisflyselskab. Den udmelding kunne SAS-ledelsen ikke stiltiende acceptere.