Airbus A340-300 (Foto: SAS)

SAS vil forbedre regulariteten på langruterne

Siden årsskiftet har der været op imod 50 aflysninger på SAS´ langdistanceruter. Flyselskabet har dog store ambitioner om at nedbringe antallet af aflysninger.

For få år siden beskæftigede SAS blot 11 langdistancefly, hvilket gjorde selskabet sårbart i forbindelse med såvel planlagt som uplanlagt vedligeholdelse.

Efter en mareridtssommer i 2012 med et relativt stort antal aflysninger, besluttede SAS at anskaffe et reservefly i form af et Airbus A340-300 lejet fra LAN Chile på en seksårig aftale. Flyet blev taget drift i foråret 2014.

Siden sidste efterår har SAS fået leveret tre nye Airbus A330-300 i den såkaldte Enhanced-version, ligesom der også beskæftiges et Boeing 737-700 fly fra schweiziske PrivatAir, der skal benyttes på den kommende rute fra København til Boston.

Trods en forøgelse af langdistanceflåden fra 11 til 16 flyenheder er der stadig relativt mange aflysninger på langdistanceruterne. Siden årsskiftet har SAS således måttet aflyse op til 50 flyvninger til og fra USA og Asien.

Fly til kabineopgradering
Det er særligt ruten fra København til Chicago, der har været hårdt ramt af aflysninger som følge af tekniske fejl. Men der har også været aflysninger til New York, Washington DC, Shanghai og Tokyo.

Retfærdigvis må det dog nævnes, at 14 af de knapt 50 aflysninger var i forbindelse med den voldsomme snestorm på USA´s østkyst i slutningen af januar måned.

“Det er aldrig tilfredsstillende at blive nødt til at aflyse en flyafgang. I tallene indgår en historisk snestorm samt drypvise uregelmæssigheder som følge af tekniske fejl. Det er sket i en periode, hvor vi er ved at opgradere de ældre langdistancefly med nye kabiner samtidig med, at vi har haft flere fly til de store A-eftersyn,” forklarer koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

A340-flyet med registreringen LN-RKG er i øjeblikket i Zürich til kabineopgradering og er ved at være klar til at blive sat i drift igen. Inden længe skal A340-fleyne OY-KBC og OY-KBD også forbi hangaren i den schweiziske lufthavn for at få installeret nye kabiner. De to sidstnævnte fly forventes at være færdige henholdsvis den 30.maj og den 29. juni. Derfor kan der stadig i et vist omfang forekommer uregelmæssigheder i forårsmånederne.

“Det er ingen hemmelighed, at vi har interne målsætninger for og store ambitioner om at få antallet af aflysninger bragt ned,” understreger SAS-direktøren.