SAS Go-kabine på langdistancefly (Foto: SAS)

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

Den 1. marts bliver det dyrere at være SAS-kunde, hvis man ønsker at forhåndsreservere sit sæde på langdistanceruter og flyver på den såkaldte SAS Go-serviceklasse, der svarer til Economy Class hos andre flyselskaber.

Det er resultatet af en test, som SAS vil gennemføre for at se, hvordan passagererne reagerer på, at der skal betales et gebyr for forhåndsreservering af samtlige flysæder i kabinen op til 22 timer før afgang.

Hidtil har det kun været muligt at forhåndsbestille og betale for et begrænset antal sæder på hver flyvning, men fra den 1. marts vil samtlige mellem 174 og 179 sæder i SAS Go på ruterne fra København til Shanghai og Stockholm til Hong Kong kunne forudbestilles frem til det tidspunkt, hvor check-in åbner.

“Vi udvikler løbende vores produkter ligesom mange andre flyselskaber. I dette tilfælde tester vi, hvor vigtigt det er for kunderne at kunne forhåndsreservere et sæde op til 22 timer før afrejse. Vi har valgt at teste på en rute fra Stockholm og en fra Danmark,” siger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS Danmark, til CHECK-IN.dk.

Fra 89 til 399 kroner
Prisen for et forhåndsreservere et sæde varierer i forhold til sædets placering. Det billigste sæde er et midtersæde, der kan forudbestilles for 89 kroner per strækning. Ønsker man i stedet et sæde med ekstra benplads skal der betales 399 kroner på strækning.

Sædegebyrer på SAS interkontinentale flyvninger
Ekstra benplads 399 DKK, 499 NOK, 499 SEK, 55 EUR and USD 59 per sæde og strækning
Foretrukne sæder 299 DKK, 359 NOK, 359 SEK, 38 EUR and USD 40 per sæde og strækning
Vindue/gang 199 DKK, 259 NOK, 259 SEK, 28 EUR and USD 29 per sæde og strækning
Midtersæde 89 DKK, 99 NOK, 99 SEK, 11 EUR and USD 12 per sæde og strækning
Kilde: SAS

 

SAS har i dag visse undtagelser til sædegebyret. Således slipper EuroBonus-medlemmer med på statusniveauerne sølv, guld og diamant for at betale for sædet. Det samme gælder for rejsende med handicap samt passagerer, der er en del af en stor rejsegruppe.

Hvis samtlige sæder i SAS Go på en Airbus A340-300, der flyver mellem København og Shanghai, bliver forudbestilt og betalt, vil SAS teoretisk kunne have en samlet gebyrindtægt på op imod 30.000 kroner per flyvning.

Til gengæld kan passagererne glæde sig over at kunne vælge lige præcist det sæde, som de ønsker at sidde i.

 

Relaterede artikler:

SAS strømliner køb af USA-sæder

SAS tester kundernes betalingsvillighed

SAS øger sædegebyr på europæiske flyvninger