SAS Airbus A340-300.

SAS vil være sæsonoperatør på langruter

I vinterhalvåret vil SAS satse på Asien-trafikken, mens Nordamerika prioriteres om sommeren. Det er resultatet af den nye strategi for langdistanceruterne, der medfører sæsonlukning af Bangkok-ruten samt reduktion på USA-ruterne i vinterhalvåret.

Da SAS i begyndelsen af juli måned offentliggjorde beslutningen om at åbne en rute fra København til San Francisco samt opgradere fra København til New York, var det etled i en ny strategi, hvor selskabet i højere grad vil tilpasse den interkontinentale trafik efter den sæsonmæssige efterspørgsel.

I sommerhalvåret er efterspørgslen på Nordamerika-ruterne generelt meget stor, mens en Asien-rute som Købenahvn-Bangkok til gengæld har en noget svagere efterspørgsel i denne periode.

“Vi øger på USA om sommeren og tilsvarende på Asien om vinteren. Det skaber samlet set en bedre lønsomhed i den interkontinentale forretning,“ forklarer Simon Pauck Hansen, der er VP Partners & Intercontinental Network hos SAS.

Sæsonoperatør
Den 8. april 2013 åbner SAS på ruten fra København til San Francisco. Samme dag flyver SAS den sidste rundtur fra København til Bangkok for derefter at holde pause frem til slutningen af oktober måned. En uge forinden vil SAS samtidig indsætte en aftenafgang tre gange om ugenpå København-New York ruten, der dermed øges fra syv til 10 ugentlige afgange.

Dermed bliver SAS i højere grad en sæsonoperatør på langdistanceruterne.

“Vi kommer principielttil at operere alle ruter på helårsbasis med forskellige sæsontilpasninger. Det betyder også, at vi i vintertrafikprogrammet vil reducere på San Francisco og andre nordamerikanske ruter,“fortæller SAS-direktøren.

Oslo-rute ikke truet
SAS genåbnede sidste år flyruten fra Oslo til New York. Denne rute er blevet så stærkt modtaget i markedet, at den ikke umiddelbart vil være truet af sæsontilpasninger.

I sommertrafikprogrammet flyves der dagligt, mens der i vinterhalvåret tilbydes fire ugentlige flyvninger.

“Vi har fantastisk gode resultater på Oslo-New York. Det er en rute, som vi ermeget glade for, og den har en fin lønsomhed,“ bekræfter Simon Pauck Hansen.