SAS-afgang til Kangerlussuaq fra CPH Gate B9. (Foto: Sheila Simkin)

SAS vurderer flyvninger til Grønland

Air Greenland kan blive det næste offer for et ekspansivt SAS, der for nylig har holdt sit indtog på Færøerne og tilført konkurrence til Atlantic Airways.

SAS har stolte traditioner omkring flyvninger til og fra Grønland. Selskabet startede de første flyvninger til Grønland i 1949 og var i 1960 fødselshjælper til Air Greenland (der dengang hed Grønlandsfly, red.) sammen med Kryolitselskabet Øresund, der drev minedrift i Grønland.

Der har ikke været SAS-flyvninger til Grønland siden 2008, da SAS valgte at lukke sommerflyvningerne til Kangerlussuaq i 2009, før de overhovedet var kommet i gang. SAS forklarede dengang, at man ikke havde den rigtige flykapacitet til rådighed, men at man ville vende tilbage, hvis forholdene ændrede sig. Derfor er det sandsynligt, at man inden for de næste par år atter vil se SAS-fly i Grønland.

“Vi evaluerer løbende alle attraktive markeder til og fra Skandinavien – og det gælder også det grønlandske. Her spiller infrastrukturen i form af tilgængelige lufthavne en væsentlig rolle i vores overvejelser,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

I 2020 forventes Nuuk Lufthavn at være udbygget med en 2.200 meter bane, hvorfor det vil være muligt for den grønlandske vestkystlufthavn at modtage større fly, hvilket angiveligt er, hvad SAS går og venter på. Samtidig har SAS muligvis også konstateret, at Air Greenland i 2016 gennemførte det største sommerprogram i selskabets historie, og at et stigende antal turister fra Europa og USA har fundet vej til Grønland.

Forbereder sig på konkurrence
Hos Air Greenland er man fuldt ud bevidste om, at udbygningen af Nuuk Lufthavn vil åbne op for konkurrence på flyvninger til og fra Grønland. I dag er det kun det regionale islandske flyselskab Air Iceland, der flyver et par ruter til og fra Grønland.

“SAS har været med siden starten, og det er nu 60 år siden. Dengang var der én situation, og nu er der en helt anden,” siger bestyrelsesformand Søren Lennert Mortensen fra Air Greenland.

Derfor er Air Greenland også ved at gøre sig klar til en ny konkurrencesituation, hvor SAS, der er medaktionær i Air Grenland, pludselig kan blive en direkte konkurrent.

“Nu kommer den nye lufthavn (udbygning af Nuuk, red.), og der vil komme en eller anden form for konkurrence, og det ligger i vores strategi, at vi skal forberede os på den nye konkurrence. Det bliver udfordrende, hvis der kommer alvorlig konkurrence, men vi er ikke bange for det og har brug for at stramme endnu mere op, så vi er forberedt,” understreger Søren Lennert Mortensen over for CHECK-IN.dk.

Konkurrence trods ejerskab
SAS ejer i dag 37,5 procent af Air Greenland, mens Grønlands Selvstyre har en tilsvarende ejerandel. Den danske stat ejer 25 procent af det grønlandske flyselskab. Den 13. juni er det 10 år siden, at SAS officielt meddelte, at man havde sat aktierne i Air Greenland til salg. Men i løbet af denne periode er det endnu ikke lykkedes SAS at finde en køber til aktieposten på 37,5 procent, der er bogført til en værdi af 381 mio. svenske kroner, hvilket rundt regnet svarer til 300 mio. danske kroner.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at SAS-aktiebeholdningen i Air Greenland har været til salg i mange år, og at SAS arbejder videre med at få dem solgt,” konstaterer Air Greenlands bestyrelsesformand.

SAS A319-100 i retro-bemaling, registrering OY-KBO. (Foto: RHL Images | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license)

At SAS ejer aktier i Air Greenland betyder ikke, at selskabet er forhindret i at tage konkurrencen op. Armslængdeprincippet gælder også her, hvilket man så, da Air Greenland i 2002 besluttede at indsætte Airbus A330-200 på ruten mellem Kangerlussuaq og København, hvormed SAS samme år måtte indstille ruten efter 53 år, da der var udsigt til en markant overkapacitet på ruten. SAS betjente dengang Kangerlussuaq med 220-sæders Boeing 767-fly og mistede med sin exit 100.000 passagerer på Grønland-ruten.

SAS vendte tilbage i sommeren 2007 med tre ugentlige afgange, og dengang benyttede man 141 sæders Airbus A319-fly. Ruten fik dog kun to sæsoners levetid, inden den blev indstillet igen.

I foråret 2017 har SAS påbegyndt beflyvningen af Vágar Lufthavn på Færøerne med én daglig afgang, hvor selskabet er gået i direkte konkurrence med Atlantic. Næste offer indenfor Rigsfællesskabet kan vise sig at blive Air Greenland.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

SAS-konkurrence kan blive dyrt for Færøerne

SAS åbner CPH-rute til Færøerne

Air Greenland og SAS i udvidet samarbejde

SAS kan ikke komme ud af Air Greenland