SAS Airbus A319-100 i Berlin-Tegel (Foto: Moviespotting Berlin)

SAS vurderer situationen i Berlin

I forbindelse med tilrettelæggelsen af sommertrafikprogrammet for 2018, ser SAS med stor interesse på det, der sker i Berlin i øjeblikket.

Mange europæiske flyselskaber sidder i øjeblikket og vurderer den aktuelle situation omkring airberlin. Det nødlidende tyske flyselskab er blandt Europas 10 største flyselskaber, og med 28,9 mio. passagerer i 2016 er der noget at samle op for konkurrenterne.

I dag flyver SAS og airberlin i direkte konkurrence fra København og Stockholm til Tegel-lufthavnen i Berlin. Airberlin flyver fire gange dagligt til hver af de skandinaviske hovedstæder, mens SAS i øjeblikket trafikerer de to Berlin-ruter med 11 ugentlige afgange.

SAS vurderes ikke som værende potentiel til at overtage aktiviteter fra airberlin, men det skandinaviske flyselskab kan have en stor interesse i det nordtyske marked, hvor der er naturligt markedspotentiale for rejser på selskabets ruter til Asien og den amerikanske vestkyst via København eller Stockholm.

“Vi er fuld gang med at planlægge sommerprogrammet og se på vores ruter i relation til, hvor vores passagerer gerne vil flyve hen, men vi ser med stor interesse på det, der sker lige nu i forhold til Berlin,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Geografisk attraktivt transferpunkt
Det er naturligt, at SAS ikke kan være mere konkret på nuværende tidspunkt. Selskabet skal først se, hvordan drøftelserne mellem bobestyrerne og interesserede købere af airberlins aktiver måtte falde ud. Det vil kunne give et fingerpeg om, hvorvidt der i det kommende sommertrafikprogram stadig vil være 28 ugentlige afgange med et konkurrerende flyselskab mellem den tyske hovedstad og henholdsvis København og Stockholm.

Det er gennem de senere år lykkedes for airberlin at trække skandinaviske passagerer fra København og Stockholm ned til selskabets hub i Berlin og derfra videre til fem destinationer i USA, men fremover kan trafikstrømmen risikere at vende.

To af airberlins amerikanske destinationer er San Francisco og Los Angeles på den amerikanske vestkyst, og når rutenummer AB7396 og AB7022 forlader Tegel-lufthavnen med kurs mod de to amerikanske destinationer, flyves der sædvanligvis på en rute op over København og derfra videre via Island, Grønland og Canada. Nogenlunde det samme er tilfældet, hvis man skal rejse fra eksempelvis Frankfurt til Beijing, Shanghai og Tokyo, hvor flyveruten ofte går ind over Østersøen, inden der via de baltiske lande flyves ind over Rusland.

Derfor vurderes Københavns Lufthavn med sin geografiske beliggenhed at være et godt transferpunkt på en række af disse ruter, hvis SAS kan få tilpasset trafikprogrammet til og fra Berlin, så der kan komme mere attraktive forbindelser i den vigtige transfertrafik til de interkontinentale ruter.

 

Relaterede artikler:

Norwegian fortryder Berlin-lukning

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Airberlin i USA-konkurrence med SAS

Tidligere SAS-direktør til Airberlin

Airberlin beundrer SAS

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.