Den permanente udbygning foretages i to etaper.

Schiphol-udvidelse skal være færdig i 2019

Amsterdam Schiphol er gået i gang med at opføre en ny finger, der skal stå færdig om tre år. Senere følger en helt ny terminal i Europas femtestørste lufthavn.

Amsterdam Schiphol-lufthavnens ejere har besluttet at udvide lufthavnen markant over de næste syv år med en ny finger og en helt ny terminal.

I første omgang er det planen at bygge en ny Finger A ved siden af den eksisterende Finger B på et areal i nærheden af lufthavnens fragtcenter. Fingeren skal stå færdig i 2019 og får plads til 11 mellemdistancefly eller et miks af tre langdistancefly og fem mellemdistancefly.

Udvide kapacitet markant
Fire år senere, i 2023, forventer lufthavnens ledelse at kunne klippe snoren til en helt ny terminal, der skal ligge syd for Schiphol Plaza lige ved siden af lufthavnens tårn og være forbundet med resten af terminalen. Terminalen skal kunne håndtere op til 14 mio. passagerer om året og dermed markant udvide lufthavnens kapacitet.

Amsterdam Schiphol havde i 2015 mere end 58 mio. passagerer og en vækst på seks procent i forhold til året før. Lufthavnen har de senere år været på en rutsjetur nedad Skytrax’ rangliste over verdens bedste lufthavne. En tredjeplads i 2013 blev til en femteplads i 2014. I 2015 landede lufthavnen på en niendeplads og i år bliver det til en skuffende 13. plads.

Den nye finger og den nye terminal skal være med til at sikre, at det stigende antal passagerer ikke betyder dårligere kvalitet.

“Vi foretager de her investeringer for at styrke, forbedre og udvide vores infrastruktur, vores kvalitet og vores tilgængelighed. Det repræsenterer en heftig investering, der vil danne grundlag for vores fortsatte vækst, herunder langsigtede aspekter såsom plads til yderligere at udvide i fremtiden,” forklarer Jos Nijhuis, direktør for Schiphol Group.

Lufthavnen har desuden til hensigt at investere i blandt andet busterminal og togstation i fremtiden.

Minimere generne
En stor del af det indledende arbejde for udviklingen af den nye finger og terminal er allerede gået i gang. For eksempel er flere veje ind til terminalerne ved at blive ændret, parkeringsfaciliteter bliver udvidet og nedrivningen af Schiphol Cargo Center – en bygning, der har stået ubrugt hen i en årrække – er begyndt. Lufthavnen understreger, at man gør en indsats for at minimere generne for passagererne.