Airbus A321LR (Foto: Bengt Lange)

Schweizere barsler med nyt lavprisflyselskab til langruter

En række investorer arbejder på et helt nyt lavprisflyselskab, der skal operere på langdistanceruter med udgangspunkt fra den schweiziske by Basel.

Endnu et europæisk lavprisflyselskab kan være på vej ind i markedet for de lange flyruter.

Gennem to år har flere investorer arbejdet på at stifte et nyt flyselskab, der har fået arbejdstitlen Swiss Skies, og som skal have fokus på lavpris.

Investorerne mødtes i sidste uge for åbent at diskutere planerne for projektet, der indebærer et minimumindskud på 100 millioner dollars (639 millioner kroner, red.) i anden halvdel af 2019.

“Det her er ikke lanceringen af ​​et flyselskab; det er en idé til et nyt flyselskab og at tale med investorer,” udtalte en talsmand ifølge Air Transport World i begyndelsen af ​​en live-streamet pressekonference i Basel.

Hvis projektet bliver realiseret, vil lavprisflyselskabet anvende Airbus A321LR på langdistanceruter, der skal gå fra Basel og til særligt nordamerikanske destinationer. Flyselskabet skal blandt andet kunne tilbyde 30 procent lavere priser end etablerede flyselskaber som eksempelvis Lufthansa-datterselskabet SWISS.

Investorer har lavpris-erfaring
De stiftende investorer tæller Avaro Oliveira, der er tidligere driftsdirektør for det brasilianske flyselskab Azul Airlines, og Armin Bovensiepen, der er forhenværende direktør i airberlin og kommerciel direktør i NIKI.

“Vi har erfaring med drift af lavprisflyselskaber. Vi ved også, hvordan man får en driftstilladelse (Air Operators Certificate, red.). Vi bygger en platform til at kunne operere ud af rige sekundære oplande i Europa. Basel er den første. Vi tror på, at dette er et nyt kapitel i luftfartssektoren,” sagde Avaro Oliveira.

Folkene bag det måske kommende lavprisflyselskab mener, at fly med en kapacitet på omkring 190 passagerer er optimalt for at opnå succes. Og priserne på flybilletter vil som nævnt være 30 procent lavere end andre selskaber.

”Dette er også muligt, fordi vi er et nyt flyselskab og et flyselskab med mindre kompleksitet. Syv millioner mennesker bor i Basel-området. De manglende elementer i dette område er direkte langdistanceruter,” forklarede Armin Bovensiepen.

Vil have næsten 40 fly
I første omgang skal Swiss Skies bruge 80 millioner dollars (512 millioner kroner, red.) for at opbygge lavprisflyselskabet, hvilket skal være sket inden årets udgang. Herefter skal man påbegynde processen med at anskaffe en driftstilladelse, som gennemsnitligt set tager 10 måneder. I denne periode vil selskabet rekruttere ansatte og træne dem. Til sidst kræves der omkring 15 millioner dollars (96 millioner kroner, red.) for at starte driften med i første omgang ét fly.

Folkene bag projektet håber at kunne omsætte for halvanden milliard dollars (9,6 milliarder kroner, red.) inden for fem år, og selskabet skal være rentabelt i det tredje driftsår.

I første omgang vil fokus være på ruter fra Basel til Nordamerika, men hvor der vil komme flere europæiske lufthavne i spil. Cincinnati i delstaten Ohio forventes at være første destination. Lidt længere ude i fremtiden ser selskabet potentiale for 45 destinationer på fem forskellige kontinenter, der skal betjenes med 38 fly. 1.900 ansatte er ambitionen.

Ifølge ch-aviation er Air Transats sommerute til Montreal i Canada pt. eneste langdistancerute fra Basel.

 

Relaterede artikler:

Schweizisk flyselskab konkurs

Direkte fra Hamborg til de schweiziske alper

SWISS lukker København-Basel rute

Lauda overtager NIKI for næsen af IAG

Brasilianere vil flyve mellem Europa og Asien