Seks er det magiske tal

Seks daglige afgange er det optimale antal for at tilbyde god fleksibilitet på en forretningsrute. Det viser en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov, der for lavprisflyselskabet Norwegian har spurgt 250 erhvervsrejsende om behovet på de største ruter.

Hvis erhvervsrejsende selv skulle stå for at planlægge luftfartsselskabernes ruteprogrammer og bestemme antallet af daglige afgange, så ville det magiske tal være seks.

Analyseinstituttet YouGov har for lavprisflyselskabet Norwegian spurgt 250 erhvervsrejsende om hvor mange daglige afgange de mener, der er behov for mellem København og London, Oslo og Stockholm. Det dominerende svar er, at der i gennemsnit bør være seks – eller helt nøjagtig fem en halv – daglige afgange på en forretningsrute, for at flyselskabet kan tilbyde den nødvendige fleksibilitet.

”Det er ikke nogen stor overraskelse for os, at seks afgange er et godt niveau for at give et godt tilbud til forretningsrejsende, siger Norwegians salgschef i Danmark, Frank Olesen.

”Samtidig understreger det, at mange forretningsrejsende ikke behøver 18 daglige afgange at vælge imellem. Nogle forretningsrejsende har regnet ud, at det bedre betaler sig at flyve med moderne fly, hvor man udnytter kapaciteten,” forklarer Frank Olsen med en indirekte henvisning til SAS, der med en flåde beståendeaf blandt andet ældre MD-80 fly har op mod 20 daglige afgange på hvert ben i ”hovedstadstrekanten” København – Oslo – Stockholm – København.

Fleksibilitet har betydning
YouGov har også interviewet travel managers i otte store danske virksomheder. Både de og de forretningsrejsende peger på, at økonomien har betydning for valget af billetter og selskab.

Ikke overraskende svarer de danske travel managers, at besparelser på fleksible billetter har stor betydning for deres valg af selskab. I alt 75procent svarer, at en besparelse på fleksible billetter har stor betydning for valg af billetter, og 63 pct. af virksomhedernes travelmanagers er endvidere villige til at gå på kompromis med antallet af afgange, hvis det er muligt at spare op til 50 procent på prisen.

Til sammenligning er det kun 27 procent af de rejsende, der mener, at besparelser på fleksible billetter har høj betydning for valget af flyselskab. Men ganske overraskende svarer 65procent af de rejsende alligvel, at det for eksempel er i orden at have færre afgange at vælge imellem, hvis virksomheden kan spare 20-50procent på billettens pris.

”Det kommer ikke bag på os, at travel managers især i krisetiden vægter betydningen af besparelser højt. At den enkelte rejsende ikke har samme fokus på besparelser er jo forståeligt nok, for de ser ikke det samme helhedsbillede, som travel manageren gør. En besparelse på 500 kr. på en flybillet virker jo ikke af meget, før man ganger den op medfor eksempel1.000 rejser,” forklarer Frank Olesen.

Forskellige prioriteter
Det er ikke det eneste punkt, hvor travel managerne og de rejsende har forskellige prioriteter. Det gælder også når det kommer til optjening af bonuspoint.

Hele 87,5 pct. af travel managerne svarer, at antallet af bonuspoint har ingen eller ringe betydning for valg af billet og billettype. Det er ikke overraskende kun 39 procent af de rejsende enige i. Her har bonuspoint betydning for 57 procent.