Selskabet der ikke må give underskud

Sun-Air of Scandinavia reddede i 2009/10 et spinkelt overskud på knapt 2,6 millioner kroner hjem gennem salg af fly. Det primære driftsresultat viste et minus på næsten 16 millioner kroner. Men selskabets stifter og ejer Niels Sundberg garanterer, at selskabet aldrig vil komme ud med underskud.

Af Ole Kirchert Christensen [email protected]

(OPDATERET)

Frem til udgangen af 2008 har det Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia leveret flotte økonomiske resultater. Men i de seneste to regnskabsår har det knebet med at leve op til tidligere tiders relativt store overskud.

Således måtte Sun-Air i regnskabsåret 2009/10, der afsluttedes den 30. september 2010 lade sig nøje med et overskud på knapt 2,6 millioner kroner, hvilket er på samme niveau som året før. Men for første gang i mange år var resultatet af den primære drift negativ. Regnskabet afslører et underskud på næsten 16 millioner kroner på flydriften. Kun salg af fly til en værdi af 29,8 millioner kroner reddede overskuddet hjem, og ledelsen betegner da også resultatet af den primære drift som “utilfredsstillende.“

Sun-Air er nemlig kendt som selskabet, der ikke må give underskud. Siden etableringen i 1978 har selskabet altid givet overskud. Og det vil det fortsat gøre ifølge selskabets ejer og stifter Niels Sundberg.

“Den islandske askesky har indtil videre kostet os mere end 8 millioner kroner, og der er stadig udestående sager, der ikke er afklaret økonomisk. Men vi gennemførte en restrukturering sidste år, hvilket har betydet, at nogle arbejdsgrupper er blevet ansat på nye vilkår. Det vil fremover sikre os 12 millioner ekstra på bundlinien om året,“ siger Niels Sundberg til CHECK-IN.dk.

Det er toplinien i selskabet, at det bl.a. er galt med. Omsætningen faldt med næsten 15 procent fra 311 millioner til 265 millioner kroner i seneste regnskabsår. Og det hænger bl.a. sammen med, at Sun-Airhellere vil undlade at flyve ruter med underskud, hvilket med betalte fly gør det muligt at tage flyene ud af drift, hvis markedet ikke er gunstigt.

Færre ruter fra Jylland

Sun-Air har da også skåret kraftigt i selskabets rutenetværk i de senere år. Fra Billund Lufthavn flyves der fra slutningen af marts måned kun til fem destinationer, henholdsvis Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester og Stockholm. Fra Aarhus Lufthavn flyver der til Gøteborg, Helsinki, Stockholm og Oslo.

Men det bekymrer ikke Niels Sundberg, at selskabet har måttet reducere ruteaktiviteterne i det jyske marked. “Nej, gudskelov. Vi er her ikke i markedet for at sætte penge til,“ siger luftfartsdirektøren i sin sædvanlige bramfri stil.

Niels Sundberg sætter nemlig en ære i, at selskabet til stadighed kan levere et overskud. “I modsætning til andre kommer vi igennem dette her uden tæsk. Vi skal nok klare os.“Samtidig forklarer Niels Sundberg, at der er bedre forretning i at drive luftfart iSydafrika, hvorhan opholder sig en stor del af året.

I takt med reduktionerne i det jyske marked har også været en stigende kritik fra bl.a. det rejsende erhvervsliv, der har bemærket, at selskabet er relativt hurtige på aftrækkeren med at lukke tabsgivende ruter, ligesom Sun-Air også er kendt for at reducere fartplanen i ferieperioder hen over året.

“Det er jeg ked af at høre,“ siger Niels Sundberg. “Vi har nogle meget store og loyale erhvervsvirksomheder, som efterspørger vores produkt til bl.a. London City fremfor ruterne til Gatwick og Stansted. Det er jeg taknemmelig for, men vi gør vores bedste for at give markedet det bedste produkt. Man må dog tage til takke med det, man kan få.“

Foto: Administrerende direktør Niels Sundberg og kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air skal vil sikre, at selskabet fortsat giver overskud.