Sidste MD-80-flyvning trækker fulde huse

Den sidste ruteflyvning med MD-80’eren hos SAS har vakt stor interesse. Så stor, at den sidste afgang for længst er blevet udsolgt.

Det tynder hastigt ud i SAS-flåden af MD-80-fly. Flytypen, der om nogen har været rygraden i det skandinaviske flyselskabs intereuropæiske flyflåde, tæller nu blot fem eksemplarer, og den 26. oktober er det helt slut med at møde det velkendte fly hos SAS.

På denne dag skal et MD-80-fly flyve den sidste tur på ruten Stockholm – København. Afgangen, som har rutenummeret SK403, skal lette fra Arlanda klokken 10:00 med kurs mod København, hvor det vil lande en time og ti minutter senere.

Imidlertid er flyvningen for længst udsolgt. Allerede i maj kom det frem, at netop denne flyvning ville blive den sidste, og det udsolgte fly vidner om en stor interesse for SAS’ MD-80’ere. Ser man på, hvor mange fly af netop denne type SAS har haft i sin flåde, forstår man lidt om, hvor den store interesse stammer fra.

Ikke mindre end 70 MD-80’ere har der været i SAS-flåden, da der var flest. Flyet er således, sammen med dets forgænger, DC-9, gået hen og blevet tæt forbundet med SAS. Den første McDonnell Douglas-80 fik SAS i 1985, og flytypen har således fløjet med selskabet i over 28 år.

MD-80 på visit i 20 lufthavne
Men før tiden render ud for SAS’ MD-80’ere, skal de langtfra stå stille hen. Både i september og oktober skal de resterende eksemplarer anvendes flittigt på SAS’ Europa-ruter.

Ifølge airlineroute.net skal MD-80’erne i oktober måned anvendes på ikke mindre end 20 ruter ud af København, inklusiv indenrigsruten til Aalborg, og de interskandinaviske ruter til Oslo, Stavanger, Gøteborg og Stockholm. København har siden december 2012 været den eneste SAS-base, hvorfra selskabet har anvendt MD-80-fly.

En af de afgange, hvorpå passagerne blandt andet skal flyves med et MD-80-fly, er rute SK402 til Stockholm, lørdag d. 26. oktober. Dette bliver den næstsidste afgang med flytypen, hvor MD-80’eren flyves til Stockholm for at returnere som SK403 sidst på formiddagen.

Efter den sidste ruteflyvning har et de tilbageværende MD-80-fly dog én opgave tilbage hos SAS. En gruppe norske flyentusiaster har nemlig chartret et af SAS’ MD-80-fly, som skal flyve dem til Oslo fra København. Dette bliver således den definitivt sidste MD-80-flyvning med passagerer hos SAS. SAS vil have tre MD-80-fly tilbage i flåden, når selskabet stopper med at benytte flyet.