Sidste MD87-flyvning hos SAS

Om 14 dage gennemføres den sidste kommercielle MD87-flyvning hos SAS. Dermed slutter det skandinaviske flyselskab en æra med denne flytype, der har været i drift hos SAS i 24 år. Samtidig er 60 nye fly på vej til SAS i de kommende år.

Lørdag den 1. september skrives der historie hos SAS. Klokken 20.05 lander rutenummer SK2692 fra Venedig, og netop denne flyvning er den sidste med MD87-fly i SAS.

Det første af i alt 21 MD87-fly, der har været beskæftiget i SAS gennem årene, blev leveret den 30. september 1988 som Grane Viking. Dette fly blev i foråret sendt til demontering og ophugning i USA.

Eneste tilbageværende MD87-fly er OY-KHU, som blev chartret af DBU i forbindelse med sommerens slutrunde ved EM i fodbold i Polen og Ukraine. Når det knapt 21 år gamle fly lander i København den 1. september, skal det klargøres til sin sidste rejse mod USA, hvor samme skæbne venter som forgængerne.

Hos SAS er der særligt ét MD87-fly, der på tragisk vis er skrevet ind i historiebøgerne. Det er Lage Viking, der 8. oktober 2001 i tæt tåge forulykkede i Milanos Linate lufthavn, da et lille privat jetfly kom på tværs af startbanen. I alt 104 passagerer og seks besætningsmedlemmer omkom ved ulykken.

60 nye fly på vej
Når SAS den 1. september vinker farvel til MD87-æraen, er det dog ikke slut med McDonnell Douglas flyene. SAS har stadig 23 eksemplarer af MD82-flyet i drift. Udfasningen af disse er dog påbegyndt i dette forår og ventes tilendebragt ved udgangen af 2014.

Således er der i de kommende år i alt 60 nye SAS-fly på vej ind i flåden. Først og fremmest er det 30 fabriksnye Airbus A320neo, der leveres fra 2016 og fremad.

Inden da får SAS leveret 21 fly af typerne Boeing 737-700/800NG. Ni af disse er fabriksnye 737-800NG fly, mens de resterende 12er 737-700NG fly, derhar været i luften førhos andre selskaber. Leveringen af 737-flyene blev indledt i marts måned i år og ventes afsluttet i december måned 2014. Flyene stationeres på baserne i Oslo-Gardermoen og Stockholm-Arlanda.

På basen i Københavns Lufthavn leveres ni Airbus A320-fly fra december 2012 frem til september 2013.

Men der går knapt 18 måneder inden de brændstofslugende MD82-fly kan flyve den sidste tur for SAS. I mellemtiden kan det skandinaviske flyselskab håbe på, at brændstofpriserne ikke stiger yderligere, således at der kan være risiko for at skulle sætte fly på jorden før tiden.

SAS-flåden har i dag en gennemsnitsalder på 12,9 år, hvilket er noget nær det samme som Star Alliance-partneren Lufthansa, hvis fly i gennemsnit har 12,8 år på bagen.