Bombardier Dash 8-Q400 (LN-WDE) i Widerøe-bemaling. (Fofo: Alec Wilson | CC 2.0)

Sidste Q400-fly forlader SAS-flåden

SAS har siden marts 2008 haft leaset en Bombardier Dash 8 Q400, der har været på leje til Widerøe. Et britisk firma har fået til opgave at finde en ny ejer.

Efteråret 2007 glemmer man sent i SAS. I løbet af blot 49 dage var SAS udsat for tre hændelser, hvor landingsstel på Dash 8-Q400-flyene enten brød sammen eller ikke kunne folde sig korrekt ud.

Det fik den 27. oktober samme år den daværende SAS-ledelse til at melde ud, at Q400-flyene ville blive sat på jorden og ikke ville komme op at flyve igen med SAS som operatør.

Derimod fik Widerøes fly af samme type lov til at flyve videre, selvom Widerøe var et 100 procent ejet datterselskab af SAS. Således fik Widerøe den 19. marts 2008 – kun et halvt år efter de tre hændelser – leveret en helt ny Dash 8-Q400, som var leaset til det norske regionale flyselskab fra moderselskabet SAS.

Nu er dette fly sat til salg via britiske Airstream International Group, der af SAS har fået til opgave at finde en ny ejer til flyet. Dermed forlader det absolut sidste Q400-fly SAS.

“Vi har udnyttet en oprindelig købsoption. Det er hensigten at sælge flyet, hvilket Airstream nu arbejder på,” siger Björn Tibell, chef for investor relations i SAS, til CHECK-IN.dk.

Fly var ikke med i handel
Flyet med produktionsnummer MSN 4183 blev oprindeligt registreret som LN-WDE og har altid opereret i Widerøes karakteristiske lysgrønne farver. Det er Nordea Finans Sverige, der har stået som den formelle ejer af flyet, mens SAS har være leasingtager med en efterfølgende sublease til Widerøe.

SAS solgte i 2013 først 80 procent af Widerøe til en investorgruppe bestående af transportselskabet Torghatten ASA, rederiet Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune. Sidenhen afhændede SAS de resterende 20 procent i 2016.

Ved den oprindelige transaktion solgte SAS syv Bombardier Q400-fly til Widerøe, der også fik overført de eksisterende låneforpligtelser på flyene. Herudover blev yderligere tre Q400-fly solgt med, som Widerøe så efterfølgende valgte at sælge til et leasingselskab.

Hvorfor LN-WDE stadig har haft SAS som leasingtager har det ikke været muligt at få svar på fra selskabet. Men inden længe kommer det 10 år gamle fly under et nyt ejerskab, og ifølge Airstream International Group til en konkurrencedygtig pris og til øjeblikkelig levering.

 

Relaterede artikler:

Atter Q400-fly hos SAS

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Dash-8 krisen: 49 dage der rystede SAS