Finnair AY666 (Flickr-foto, BriYYZ og Stephen Dann)

Sidste “sataniske” flyvning fra København

Nogle passagerer undgår at flyve med Finnairs rutenummer AY666 fra København til Helsinki på fredage den 13., og nu nedlægges rutenummeret.

Overtro har gennem tiden fundet vej til luftfartens verden. Mange flyselskaber inklusive SAS har således ikke en række nummer 13 i flyene, og i Asien er der også særlige numre og talkombinationer, som flyselskaberne undgår.

Derfor har der også gennem en del år været meget opmærksomhed omkring Finnairs rute AY666 mellem København og Helsinki. Tallet 666 omtales som “dyrets” tegn, hvilket vil sige Satans tegn, og tre sekstaller er ofte set sammen med okkult dyrkelse af satanisme.

Når en flyvning med AY666 finder sted fredag den 13., skaber det som regel ekstra opmærksomhed. Det er også tilfældet med dagens Finnair-flyvning fra København til Helsinki med planlagt afgang kl. 13.20. At lufthavnsforkortelsen for Helsinki samtidig er HEL(L), gør det ikke meget bedre.

At mange forbinder fredag den 13. med uheld kan føres helt tilbage til den 13. oktober 1307 i den julianske kalender, hvor utallige tempelherrer blev fanget, tortureret og brændt på bålet efter befaling fra Kong Philip IV af Frankrig.

Fjerner rutenummer fra tidtabel
Finnair er ofte blevet konfronteret med det særlige rutenummer,og nu tager selskabet da også konsekvensen af det. I forbindelse med en omlægning af serien af rutenumrene hedder den aktuelle flyvning fra den 29. oktober AY954, og dermed forsvinder AY666 samt den hyppigt tilbagevendende interesse for den aktuelle flyvning på de fredage, der falder den 13. i måneden.

Ifølge airlineroute.net blev rutenummeret AY666 oprindeligt introduceret på Finnairs rute fra Stockholm via Marienhamn til Turku, og rutenummeret var aktivt frem til marts 1982. Sidenhen blev det reintroduceret i april 1997 på lørdagsflyvninger mellem København og Helsinki med DC9-fly og sidenhen udvidet til at omfatte daglige afgange fra marts 2007.

Det er meget udbredt blandt flyselskaberne, at man fjerner rutenumre fra tidtabellen, når et fly har været involveret i et større havari. Det var blandt andet tilfældet med Germanwings 4U9525 og Malaysia Airlines MH017.

Efter terrorangrebet mod USA i den 11. september 2001 valgte SAS kort tid efter at pensionere rutenummeret SK911, der hidtil havde tilhørt den daglige middagsflyvning fra Købenavn til New York. Den flyvning har i dag rutenummer SK909.

 

Relaterede artikler:

Germanwings fjerner flight 9525

Slut med MH017

x

Læs Også

Rusland-aftale sikrer ny Kina-rute

Finnair åbner selskabets sjette rute til det kinesiske fastland, efter at Rusland har givet adgang til flere overflyvninger.

Asien-trafikken vokser 20 procent hos Finnair

Finnair kom godt igennem juli, og alene på Asien-ruterne var der en en fremgang på 20 procent, hvilket sikrede flere end 200.000 passagerer på disse ruter.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Ny Finnair A350 med flere sæder

Finnair har fået leveret det første Airbus A350-fly med 336 sæder, hvilket er 13 procent flere end i de første ni fly af denne type.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Myldredtid i Finnair Lounge

ANMELDELSE: Finnair Lounge i Helsinki Lufthavn har et relativt højt niveau, men det kan være en hektisk og forvirrende oplevelse i myldretiden.