Finnair AY666 (Flickr-foto, BriYYZ og Stephen Dann)

Sidste “sataniske” flyvning fra København

Nogle passagerer undgår at flyve med Finnairs rutenummer AY666 fra København til Helsinki på fredage den 13., og nu nedlægges rutenummeret.

Overtro har gennem tiden fundet vej til luftfartens verden. Mange flyselskaber inklusive SAS har således ikke en række nummer 13 i flyene, og i Asien er der også særlige numre og talkombinationer, som flyselskaberne undgår.

Derfor har der også gennem en del år været meget opmærksomhed omkring Finnairs rute AY666 mellem København og Helsinki. Tallet 666 omtales som “dyrets” tegn, hvilket vil sige Satans tegn, og tre sekstaller er ofte set sammen med okkult dyrkelse af satanisme.

Når en flyvning med AY666 finder sted fredag den 13., skaber det som regel ekstra opmærksomhed. Det er også tilfældet med dagens Finnair-flyvning fra København til Helsinki med planlagt afgang kl. 13.20. At lufthavnsforkortelsen for Helsinki samtidig er HEL(L), gør det ikke meget bedre.

At mange forbinder fredag den 13. med uheld kan føres helt tilbage til den 13. oktober 1307 i den julianske kalender, hvor utallige tempelherrer blev fanget, tortureret og brændt på bålet efter befaling fra Kong Philip IV af Frankrig.

Fjerner rutenummer fra tidtabel
Finnair er ofte blevet konfronteret med det særlige rutenummer,og nu tager selskabet da også konsekvensen af det. I forbindelse med en omlægning af serien af rutenumrene hedder den aktuelle flyvning fra den 29. oktober AY954, og dermed forsvinder AY666 samt den hyppigt tilbagevendende interesse for den aktuelle flyvning på de fredage, der falder den 13. i måneden.

Ifølge airlineroute.net blev rutenummeret AY666 oprindeligt introduceret på Finnairs rute fra Stockholm via Marienhamn til Turku, og rutenummeret var aktivt frem til marts 1982. Sidenhen blev det reintroduceret i april 1997 på lørdagsflyvninger mellem København og Helsinki med DC9-fly og sidenhen udvidet til at omfatte daglige afgange fra marts 2007.

Det er meget udbredt blandt flyselskaberne, at man fjerner rutenumre fra tidtabellen, når et fly har været involveret i et større havari. Det var blandt andet tilfældet med Germanwings 4U9525 og Malaysia Airlines MH017.

Efter terrorangrebet mod USA i den 11. september 2001 valgte SAS kort tid efter at pensionere rutenummeret SK911, der hidtil havde tilhørt den daglige middagsflyvning fra Købenavn til New York. Den flyvning har i dag rutenummer SK909.

 

Relaterede artikler:

Germanwings fjerner flight 9525

Slut med MH017

x

Læs Også

Finnair officielt flyselskab i EU-Kina Turiståret

Finnair er blevet udvalgt som det officielle flyselskab, der skal stå for flytransporten i forbindelse med afviklingen af EU-Kina Turiståret 2018.

Finnair med passagerrekord og flere Asien-afgange

Finnair kom i nærheden af 12 millioner passagerer i 2017, og i 2018 kommer der ekstra afgange på fire Asien-ruter.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Finnair lancerer nyt business class-koncept

Finnair vil give sin business class en mere nordisk fornemmelse, mens de yngre rejsende med Finnair fremover kan stifte bekendtskab med mumitroldene.

Finnair jagter flere svenske passagerer

Det skandinaviske marked et vigtigt for Finnair, og et øget samarbejde med svenske BRA skal bringe flere passagerer ind til trafikknudepunktet i Helsinki.