Sinai-advarsel siden slutningen af 2014

Det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA samt de amerikanske luftfartsmyndigheder har siden november 2014 advaret flyselskaber om at overflyve Sinai-halvøen i en højde under 26.000 fod.

Det er stadig usikkert, hvad der forårsagede lørdagens flystyrt over Sinai-halvøen, hvor et Airbus A321-fly fra russiske Metrojet styrtede ned med 217 passagerer og syv besætningsmedlemmer om bord kort efter starten fra lufthavnen i Sharm el Sheikh.

A321-flyet fra Metrojet forsvandt i den zone, hvor den egyptiske flyveledelse i det såkaldte TBA-område skulle overgive ansvaret for at følge rutenummer 7K9268 til den cypriotiske flyveledelse i PASOS-området.

Så længe, at der ikke forligger præcise informationer om årsagen til styrtet meddelte blandt andet Emirates, Lufthansa og Air France i løbet af lørdagen, at selskaberne ville undgå overflyvning af Sinai-halvøen.

Det blev fulgt op af en meddelelse fra den europæiske flyvelederorganisation Eurocontrol, der søndag forbød overflyvning af det område, der hedder “PASOS“ under den cypriotiske flyveledelse.

Advarede i 2014
Men allerede i slutningen af 2014 blev der udsendt advarsler til flyselskaberne om risikoen ved at overflyve området i det nordlige Sinai. Først udsendte de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA en såkaldt NOTAM (Notice to Airmen, red.) om risikoen ved overflyvning, og sidenhen fulgte det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA med en sikkerhedsbulletin til flyselskaberne.

Advarslerne gik ud på, at man skulle undgå en flyvehøjde lavere end 26.000 fod i det nordlige område af Sinai, der er kontrolleret af flyveledertjenesten i Cairo.

EASA´s sikkerhedsbulletin fra 24. november 2014 afspejlede FAA-advarslen, og heri hed det blandt andet:

“På baggrund af løbende aktiviteter fra oprørere, bør operatører af civile luftfartøjer være opmærksomme på risikoen for flyvesikkerheden i det nordlige Sinai.“

EASA angiver trusler som oprørernes brug af håndvåben, raketdrevne granater, morterer og antiluftskyts, herunder skulder-affyrede bærbare luftværnssystemer (MANPADS, red.).

Konstant risiko over Sinai
Det ulykkesramte fly fra Metrojet befandt sig i en flyvehøjde 30.700 fod, da det forsvandt fra radaren. Dermed fulgte flyselskabet den anbefaling, der var udsendt af EASA og som foreløbigt er gældende frem til 30. marts 2016.

De amerikanske luftfartsmyndigheder oplyser, at den militante gruppe Ansar Bait al-Maqdis tidligere har skudt en egyptisk militærhelikopter ned over Sinai ved hjælp af bærbare luftværnssystemer.

“Selvom MANPADS endnu ikke har været benyttet imod civile fly i Sinai, kan de potentielt benyttes som mål mod den civile luftfart. Angreb mod fly i luften kan ske med begrænset eller uden forudgående varsel,“ skrev FAA den 30. marts i år.

Da Malaysia Airlines MH017 blev skudt ned af et Buk-missil over det vestlige Ukraine i juli 2014 befandt flyet sig i en højde på 33.000 fod.

EASA har tidligere udsendt sikkerhedsbulletiner med advarsel om overflyvning af det vestlige Ukraine samt Irak, Syrien og Libyen.