Singapore Changi-lufthavnens terminal 3. Arkivfoto.

Singapore Changi vil have rute til Oslo

Sinagpore Changi-lufthavnen har flere heste at spille på i sin jagt på en direkte rute til Oslo, som er en af lufthavnens ønsker for 2018.

I 2017 åbnede Singapore Airlines en ny rute mellem Stockholm og Singapore via Moskva, ligesom selskabet indsatte fly med første klasse ombord på sin rute mellem København og Singapore. Men disse opgraderinger af forbindelsen mellem den asiatiske bystat og det skandinaviske marked er ikke nok for Singapore Changi-lufthavnen. Den vil have mere. Og øverst på ønskesedlen står en direkte rute til Norges hovedstad Oslo.

”I Europa har Singapore stærke bånd til Norge på tværs af flere brancher, derfor forfølger Changi Airport mulighederne for at etablere direkte flyforbindelse til det skandinaviske land,” fortæller Donald Tan, chef for ruteudvikling i Singapore Changi-lufthavnen, til Routesonline.

Flere heste at spille på
Singapore Changi-lufthavnen har flere heste at spille på i sine bestræbelser på at lande den norske flyforbindelse.

Mest oplagt er det at gå til det lokale selskab, Singapore Airlines, der i disse år løbende modtager nye Airbus A350-fly, som selskabet skal finde beskæftigelse til. Indtil videre har Singapore Airlines 20 eksemplarer af flytypen i sin flåde og yderligere 47 på vej. Det er den flytype Singapore Airlines anvender på Stockholm-ruten, mens man i august opskalerede CPH-ruten til at blive betjent med Boeing 777-300ER, der blandt andet har fire første klasses sæder.

Gennem russisk luftrum
En anden mulighed for Changi-lufthavnen er Norwegian, der allerede ligger inde med landingstilladelser til en Singapore-rute i Oslo Gardermoen og Københavns Lufthavn. I første omgang har selskabet dog kun åbnet en rute mellem London Gatwick og Singapore. Det skete i september sidste år.

Når Norwegian holder tilbage med at åbne ruter mellem Skandinavien og Sinagpore, så skyldes det blandt andet selskabets problemer med at få lov til at passere gennem russisk luftrum. Gamle luftfartsaftaler mellem de skandinaviske lande og Rusland giver kun tilladelse til ét skandinavisk flyselskab i luftrummet over Rusland. Og den plads har SAS snuppet.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så har Norwegian nu fået lov at sende fly på sine ruter mellem de tre skandinaviske hovedstæder og Bangkok gennem det russiske luftrum. Men der er indtil videre kun tale om dispensationer givet specifikt til flyvninger på de tre konkrete ruter.

Rundede 60 mio.
Oslo er ikke den eneste nye destination, som Singapore Changi har i kikkerten. Det gælder også for Vancouver i Canada og Vladivostok i Rusland samt Taiyuan, Hefei og Nanchang i Kina.

Singapore Changi-lufthavnen har ikke opgjort det endelige passagertal for 2017 endnu, men lufthavnen rundede i december 60 mio. passagerer i 2017. Foruden Stockholm, så blev også Athen, Bintulu, Harbin, Hiroshima, Honolulu, Madurai, Okinawa, Shijiazhuang og Yantai tilføjet til lufthavnens rutekort.

Ruterne til Athen og Honolulu blev åbnet af lavprisselskabet Scoot, der i løbet af 2018 vil åbne en rute mellem Singapore og Berlin. Det kommende år vil desuden betyde et gensyn til Lufthansa-ruten mellem Singapore og München samt en ny LOT-rute til Warszawa.

 

 

Relaterede artikler:

Singapore Changi fortsat verdens bedste lufthavn

Singapore-lavprisflyselskab til Berlin

Singapore Airlines åbnede ny rute til Skandinavien

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

 

x

Læs Også

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Oslo forsvarede sin andenplads

Den norske passagerafgift påvirkede ikke Oslo Gardermoen synderligt i 2017 og lufthavnen er stadig Nordens næststørste.

Større fly på rute fra Aalborg til Oslo

Sun-Air indsætter permanent større fly på ruten mellem Aalborg og Oslo, der opereres i konkurrence med SAS.

SAS vil satse stort på Oslo og Norge

SAS vil i de næste fem år åbne mange nye ruter fra Norge og være med til at sikre stor vækst i Oslo Gardermoen med blandt andet nye langruter.

CPH overhalet af Oslo i november

Airberlins ophør var stærkt medvirkende til passagertilbagegang i Københavns Lufthavn og en placering som Nordens kun andenstørste lufthavn i november.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.