Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Skæbnetime for Berlins storlufthavn

I de kommende dage skal brandsystemerne i den nye forsinkede storlufthavn i Berlin testes. Hvis ikke de virker tilfredsstillende kan åbningen i marts næste år blive udskudt med op til ni måneder.

Myndigheder og luftfartsselskaber holder vejret i disse dage. Inden udgangen af måneden skal brandslukningssystemerne i den kommende Berlin Brandenburg lufthavn nemlig testes igen. Berlins nye storlufthavn skulle være åbnet den 3. juni i år. Men under en måned før måtte de tyske myndigheder smide håndklædet i ringen og erkende, at lufthavnen ikke blev klar til premieredagen. Årsagen var, at det avancerede brandslukningssystem ikke kunne godkendes af myndighederne. Derfor blev åbningen udskudt med trekvart år til 17. marts næste år.

Og nu skal systemerne stå sin prøve igen i slutningen af denne måned. Hvis ikke de klarer kravene denne gang, kan åbningen blive yderligere forsinket med mellem seks og ni måneder. Det skriver den tyske avis Tageszeitung.

20.000 branddetektorer
Brandmyndighederne har opstillet mere end 300 scenarier og forlanger, at der inden for 15 minutter efter udbruddet af en brand er røgfrit i en højde på 2,15 meter fra terminalgulvet og op. Det kræver et effektivt udluftningssystem.

Ved en eventuel brand skal 3.500 klapper i udluftningskanalerne automatisk lukke sig, ligesom flere hundrede døre skal lukke til. Vinduer skal være i stand til automatisk at lukke eller åbne sig alt efter behovet for at afgrænse branden eller suge frisk luft ind i terminalen. 20.000 branddetektorer og mere end 1.000 højtalere skal kobles til systemet.

Det er blandt andet udformningen af lufthavnens karakteristiske tag, der har besværliggjort transporten af røg gennem udluftningskanalerne. Flere kilder peger på, at det kan være nødvendigt at bygge taget på lufthavnsterminalen helt om. Og derfor bliver det ikke muligt at nå åbningsdatoen den 17. marts næste år.

Supereffektiv hub
Berlin Brandenburg skal afløse de to aldrende lufthavne Tegel og Schönefeld, og både airberlin og Lufthansa havde planlagt storstillede oprustninger ved indvielsen af den nye lufthavn den 3. juni. De trafikprogrammer forsøger selskaberne at afvikle i den lille Tegel-lufthavn.

En yderligere månedlang forsinkelse vil bestemt ikke blive positivt modtaget hos de to store tyske selskaber. Især airberlin har planlagt at gøre Brandenburg til en ny supereffektiv hub for selskabet, der ikke længere definerer sig selv som et lavprisselskab.